SDP:n Erkki Tuomioja: Rahat rauhanvälitykseen ja ihmisoikeustyöhön tulevat tarpeeseen

Kansanedustaja, ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Erkki Tuomioja (sd.) mukaan budjettipäätökset auttavat vahvistamaan Suomen vaikutusmahdollisuuksia maailmalla. Hallitus esittää ulkoministeriön hallinnonalalle konfliktinestoon, rauhanvälitykseen ja rauhanrakentamiseen lisäystä 2,5 milj. euroa sekä YK:n ihmisoikeusrahoitukseen 4,2 euroa milj. vuodelle 2022.

– Keskinäisriippuvuuden maailmassa kaukaisetkin kriisit heijastuvat myös Suomeen. Konfliktien ehkäisemisen ja ratkaisemisen on oltava olla Suomen ulkopolitiikan vahvistuva painopiste. Vakaampi maailma on Suomen ja suomalaisten etu, Tuomioja kommentoi.

Suomi pyrkii YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi kaudelle 2022-2024. Ihmisoikeustyöhön suunnatun rahoituksen lisääminen on linjassa niin kampanjan kuin hallitusohjelman kanssa.

– Marinin hallituksen ihmisoikeusperustainen ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja sitoutuminen kehitysyhteistyöhön on ollut todellinen kunnianpalautus verrattuna edeltäjäänsä. Suomi on ollut ihmisoikeuksien pitkäjänteinen puolestapuhuja, ja meitä arvostetaan erityisesti naisten ja tyttöjen oikeuksien sekä koulutuksen puolestapuhujana, Tuomioja linjaa.

Tuomiojan mukaan hallituksen on pidettävä katse maailmalla.

– Ilmastonmuutos, väestönkasvu, suurvaltapolitiikka ja viimeisimpänä koronapandemia ovat lisänneet epävakautta maailmalla. Hallituksella on mahdollisuus ja vastuu panostaa työhön ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja rauhan eteen niin lähellä kuin kaukana, Tuomioja peräänkuuluttaa.