SDP:n Eloranta: Vahva tunnistaminen lakeihin

Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta on tehnyt kaksi lakialoitetta, joiden tarve nousi esiin Psykoterapiakeskus Vastaamon tietovuodon myötä, jossa satojen ja ehkä jopa kymmenientuhansien terapia-asiakkaiden potilas- ja henkilötiedot vuodettiin verkkoon.

Tietomurron ja kiristyksen uhriksi itsekin joutunut Eloranta on saanut tapauksen jäljiltä valtavasti yhteydenottoja, joissa on tuotu esiin terapia-asiakkaiden valtavan hädän lisäksi erityisesti identiteettivarkauden uhrien turvaton tilanne. Elorannan mukaan nyt tulee ryhtyä ripeästi toimiin lainsäädännön epäkohtien korjaamiseksi siten, että vahva tunnustaminen olisi aina vaatimuksena.

– Tuhansien kansalaisten henkilötunnusten paljastuminen verkossa pakottaa pohtimaan pelkän henkilötunnuksen käytön kieltämistä tunnisteena ilman vahvaa tunnistautumista. Tällä hetkellä pelkän nimen ja henkilötunnuksen avulla on mahdollista tehdä mm. verkko-ostoksia ja ottaa pikavippejä. Myös viranomaisten verkkoasioinnissa on pelkästään näillä tiedoilla mahdollista tehdä esimerkiksi aiheeton osoitteenmuutos tai ilmoittaa toinen ihminen, vaikka yrityksen vastuuhenkilöksi. On välttämätöntä, että myös lainsäädännön keinoin minimoidaan se haitta, jota tietomurron uhreille koituu, Eloranta sanoo.

Lakialoitteet koskevat vahvan tunnistamisen vaatimusta kuluttajakaupassa ja sähköisessä viranomaisasioinnissa. Toisen lakialoitteen mukaan verkkokaupassa tehtävissä luottosopimuksissa tarvitaan henkilöllisyyden todistamiseen aina vahvaa tunnistamista pelkän henkilötunnuksen sijaan. Toisen lakialoitteen mukaan sähköisessä asioinnissa viranomaistoiminnassa tulisi henkilöllisyys tunnistaa aina vahvalla tunnistautumisella. Lakialoitteet ovat nyt kaikkien kansanedustajien allekirjoitettavana 25.11. asti.