SDP:n Eloranta: Työelämän ja sosiaalipolitiikan epäkohtiin tartuttava EU:ssa

Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) haluaa, että EU tarttuu vahvasti työelämän ja sosiaalipolitiikan epäkohtiin. Eloranta osallistui tänään 24.8. Turun Eurooppa-foorumin keskustelutilaisuuteen.

– Euroopan unionin ns. sosiaalisen pilarin julistuksen tavoitteet on vietävä käytäntöön! Sosiaalisessa pilarissa on kyse hyvin käytännönläheisistä asioista, kuten esimerkiksi koulutuksesta ja elinikäisestä oppimisesta. Näillä keinoilla voimme vastata muuttuvan työelämän ongelmiin. EU:ssa tulee tehdä päätöksiä, jotka auttavat ihmisiä globalisaation ja teknologiakehityksen aikana, Eloranta toi esille Eurooppa-foorumin keskustelussa.

Euroopan valtioiden yhteistyö ei voi olla vain yritysten sisämarkkinaa, kauppa- ja rahapolitiikkaa. Sosiaalisessa ulottuvuudessa on kyse ihmisten Euroopasta, vastaamisesta työelämän murrokseen, osaamisen ja koulutuksen kehittämisestä sekä osallisuuden vahvistamisesta että eurooppalaisesta kulttuurista.

– Suomi on aina ollut kestävän ja hyvinvoivan yhteiskunnan rakentamisen mallimaa. Maailman muuttuessa meidän tulee taas ottaa asemamme eturintamassa ja edistää eriarvoisuutta vähentävää politiikkaa EU:ssa. Siitä hyötyvät kaikki, erityisesti kotimaiset yritykset ja sen myötä koko kansa. Suomessa suhteellisen korkean sosiaaliturvan maassa minimitasojen nostaminen muuallakin sisämarkkinoilla tasaisi sekä kilpailutilannetta että hyvinvointieroja, Eloranta kertoo.