SDP:n Eloranta toivoo Grahn-Laasoselta pikaista päätöstä toisen asteen koulutuksen maksuttomuudesta

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ilmoitti vihdoin tänään käynnistävänsä selvityksen siitä, voitaisiinko toisen asteen koulutuksesta tehdä kokonaan maksutonta. SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta on tyytyväinen ministerin haluun selvittää asiaa, mutta selvitysten sijaan tarvittaisiin nyt pikaisia toimia.

– On suuri yhteiskunnallinen ongelma, että koulutustason nousu on Suomessa pysähtynyt ja liian suuri osa nuorista jää vaille toisen asteen tutkintoa. Ilman vähintään toisen asteen tutkintoa on nuoren työllistyminen nykymaailmassa vaikeaa. Opetushallituksen selvityksen mukaan lukio tai ammatillinen koulutus on liian kallista useammalle kuin joka kolmannelle opiskelijalle ja korkeat kustannukset ovat opintojen esteenä, Eloranta toteaa.

– On täysin kestämätöntä, että raha on nuoren kouluttautumisen esteenä. Sipilän hallituksen valtavat leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen ovat vakavasti vaarantaneet suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuuden eväitä. Nyt tarvittaisiinkin ripeitä toimia puheiden sijaan, sanoo Eloranta ja jatkaa:

– Jokaisella nuorella on oltava tasa-arvoinen mahdollisuus maksuttomaan lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. SDP haluaa uudistaa suomalaista yhteiskuntaa kestävästi ja panostaa koulutukseen, tutkimukseen ja innovaatioihin. Niihin satsattu raha maksaa itsensä monin kerroin takaisin.

– Tulee muistaa, että myös Talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan koulutuspolitiikan tärkeä prioriteetti tulisi olla, että koko ikäluokka suorittaa toisen asteen tutkinnon. Se lisäisi työllisyyttä pitkällä aikavälillä. Toimiva keino voisi neuvoston mukaan olla oppivelvollisuuden pidennys, Eloranta muistuttaa.