SDP:n Eloranta: Saaristomeriohjelman tiekartalle tarvitaan vahva toteutus

17.6.2022

SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta iloitsi saaristomeriohjelman tiekartan valmistumisesta Saaristomeren huippukokouksessa Naantalissa. Eloranta korosti puheessaan ohjelmassa esitettyjen konkreettisten toimenpiteiden pikaisen toteuttamisen tärkeyttä ja painotti työn jatkamisen välttämättömyyttä tulevassa hallitusohjelmassa.

– Saaristomereen valuu edelleen enemmän ravinteita kuin meri pystyy niitä poistamaan. Tämän suunnan muuttamiseksi on nyt onneksi paljon yhteistä tahtoa. Onnistumiselle hyvän lähtökohdan antaa Suomen hallitustason linjaus eli se, että Pääministeri Marinin hallitus päätti viime vuoden keväänä perustaa Saaristomeriohjelman, jotta pääsemme pois Helcomin hotspot-listalta vuoteen 2027 mennessä, Eloranta sanoo.

Eloranta totesi, etteivät linjaukset ja tiekartat itsessään Saaristomeren kuormitusta alenna. Konkreettiset ja vaikuttavat toimet – Saaristomeriohjelman tiekartan toimeenpano ovat ratkaisevia.

– Seuraavaan hallitusohjelmaan tarvitaan painavat linjaukset Saaristomeriohjelman jatkamiselle myös vuoden 2024 jälkeen. Mukaan tarvitaan etenkin nykyisen Vesiensuojelun tehostamisohjelman kaltainen rahoitusohjelma, jonka avulla turvataan peltojen kipsikäsittelyn jatkorahoitus sekä lantafosforin alueellisen kertymisen aiheuttaman ravinne-epätasapainon korjaamiseen kansallinen lantaravinteiden kierrätystuki, Eloranta korosti.