Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Eloranta: Lukion erityisopetus kaipaa parannustoimia

Ajankohtaista 12:32

Opetushallituksen johtokunnan kansanedustajajäsenet Pia Lohikoski (vas.) ja Inka Hopsu (vihr.) ovat yhdessä puheenjohtaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) kanssa jättäneet kirjallisen kysymyksen koskien lukion erityisopetuksen parantamista sekä oppimisvaikeuksien tasavertaisen huomioinnin lisäämistä ylioppilaskirjoituksissa mm. valtakunnallisten ohjeistojen ja testipatteristojen avulla.

– Erityisopettajia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tarpeisiin koulutetaan yliopistoissa ja ammatillisia erityisopettajia Ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Lukion erityisopetukseen suuntaavaa koulutusta ei järjestetä. Teknisesti kelpoisia erityisopettajia siirtyy siten yläkoulusta lukioon, joskus kokoaikaisesti, mutta usein osa-aikaisesti hoitamaan lukion erityisopetuksen tarpeita. Tämä vaarantaa kriittisen yläkouluvaiheen erityisopetuksen toteutumisen. Lukion erityisopettajatarpeen kattamiseksi onkin käynnistettävä tätä varten kohdennettu oma erityisopettajakoulutus, Eloranta sanoo.

Opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen on lukiouudistuksen myötä vuodesta 2019 alkaen tullut kiinnittää entistä paremmin huomiota, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että lukiolaisilla on oikeus erityisopetukseen. Lähtökohta on, että jokainen lukiolainen saa opinnoissaan tarvitsemansa tuen. Lukion erityisopetukseen liittyy se, että opiskelijan mahdollinen oppimisvaikeus todennetaan lukiossa tehtävällä lukilausunnolla, jonka perusteella oppimisvaikeus huomioidaan ylioppilaskokeissa. Opiskelija voi saada kompensaatiopisteitä rajatapauksissa tai koejärjestelyissä voidaan toteuttaa yksilöllisiä mukautuksia, kuten lisäajan mahdollistaminen.

– On tullut esiin (Vesterisen väitöskirja 2022), että lukilausunnot ovat hyvin kirjavia ja niiden pohjana on käytetty hyvin monenlaisia testejä, jotka eivät välttämättä mittaa parhaalla mahdollisella tavalla oppilaan oppimisvaikeuden luonnetta tai anna osviittaa parhaasta mahdollisesta tukimenetelmästä. Jotta oppimisvaikeuksien havaitsemisesta olisi paras mahdollinen hyöty, testaukset tulee toteuttaa jo lukion aloitusvaiheessa, jolloin lukio-opinnoissa voidaan hyödyntää ja kokeilla erilaisia tukimenetelmiä. Lisäksi tarvitaan oppimisvaikeuksien testaamiseen tarkoitettu valtakunnallinen velvoittava ohjeisto ja testipatteristo, jotta oppilaiden yhdenvertaisuus toteutuu, kirjallisen kysymyksen allekirjoittaneet kansanedustajat toteavat.