SDP:n Eloranta: Kulttuurin ja järjestöjen rahoituksen turvaamisella on suuri merkitys

Kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta iloitsee hallitusviisikon ratkaisusta, jolla saadaan hallitusohjelman mukaisesti turvattua Veikkauksen edunsaajien ensi vuoden rahoitus täysimääräisesti. Edunsaajiin kuuluu laaja kirjo kulttuurin ja liikunnan toimijoita, nuorisojärjestöjä sekä sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

Jo aiemmin keväällä hallitus suuntasi yli 230 miljoonan euron suuruisen lisätalousarvion koronan kurittamalle kulttuurille ja liikunnalle.

– Iloitsin keväällä ja iloitsen myös nyt syksyllä suuresti siitä, että kulttuuri- ja järjestötoimijat saavat kipeästi tarvitsemansa tuen, Eloranta sanoo

– Pitää muistaa, että kulttuuri ja koko luova sektori on eurooppalainen kasvuala. Suomessa kulttuuri muodostaa noin 3,3 prosenttia bruttokansantuotteesta, joten meillä on vielä paljon kasvupotentiaalia hyödyntämättä. Kulttuuri- ja taideala muodostavat kokonaisuuden, jossa kaikki taiteen alat ja toiminnot ovat riippuvaisia toisistaan. On hyvä, että tämän alan toimintaedellytykset nyt turvataan.
Samalla huolehditaan siitä, että kulttuuri kuuluu jatkossakin kaikille, Eloranta korostaa.

– On hyvä, että pääministeri Marinin hallituksella on kyky yhdessä löytää ratkaisut vaikeissakin tilanteissa ja Veikkauksen edunsaajien rahoitus pystyttiin näin turvaamaan, Eloranta kiittelee.