SDP:n Eloranta: Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden ahdinkoon koronan aikana puututtava

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden tilannetta koronan aikana. Normaalien elinkustannusten lisäksi EU- ja ETA-maiden ulkopuoliset korkeakouluopiskelijat maksavat lukukausimaksuja, jotka voivat olla jopa 18 000 euroa vuodessa. Koronakriisi on viivästyttänyt opintoja ja opintoihin kuuluvia harjoitteluja, mikä aiheuttaa lisäkustannuksia kansainvälisille opiskelijoille. Osa korkeakouluista on ottanut käyttöön apurahoja kattamaan pandemiasta johtuvia ylimääräisiä lukukausimaksuja, mutta niiden korvaamisesta ei ole olemassa kansallisen tason päätöstä.

– Meidän tulee turvata koronakriisin takia vaikeutunut kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden asema Suomessa. Ulkomailta tulee Suomeen huippuosaamista, jonka pois lähteminen on tällä hetkellä koronan takia suuri uhka. Olisi hyvin valitettavaa, jos Suomi koulutuksen edelläkävijänä ja huippumaana ei pystyisi turvaamaan kansainvälisen osaamisen pysymistä Suomessa aikana, jolloin huippuosaamiselle on eniten tarvetta, Eloranta sanoo.

Toimeentulohaasteiden lisäksi osa EU- ja ETA-maiden ulkopuolisista opiskelijoista joutuu hakemaan syksyllä jatko-oleskelulupaa. Sen saaminen on kuitenkin vaikeaa, sillä työskentelymahdollisuuksien peruuntuessa koronan takia, heillä ei välttämättä ole osoittaa vaadittua toimeentuloedellytystä opintojen loppuajaksi. Maahanmuuttovirasto edellyttää 560 euron kuukausituloa ja vuoden oleskelulupaa varten opiskelijalla tulee olla käytössä omalla tilillä 6720 euroa vuodessa. Oleskelulupien varallisuusvaatimukset ovat ymmärrettäviä, mutta koronakriisin aikana ne ovat kohtuuttomia tutkintoaan viimeisteleville opiskelijoille. Lisäksi Maahanmuuttoviraston oleskelulupapalvelut ruuhkautuvat toistuvasti syksyisin. Lupaprosesseihin on odotettavissa pullonkaula alkusyksylle, jonka seurauksena epävarmuus maahan jäämisen mahdollisuudesta kasvaa ja opintojen saattaminen loppuun saattaa viivästyä.

– Nyt tulee kiireesti tehdä väliaikaisia muutoksia, jotta pystytään koronan aiheuttamassa poikkeustilanteessa turvaamaan myös kansainvälisten opiskelijoiden oikeudet ja mahdollisuudet, Eloranta toteaa.