SDP:n Eloranta: E-aineistojen lainauskorvaukset etenemässä

Sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) on tyytyväinen, että e-aineistojen lainauskorvaukset etenevät, kun niitä varten tehtiin varaus julkisen talouden suunnitelmaan.

E-aineistojen lainauskorvauksella varmistetaan, että tekijät pidetään mukana arvoketjussa silloin, kun äänikirjoja kuunnellaan tai e-kirjoja lainataan kirjastosta. Nyt odotamme vielä lakimuutosta, jonka myötä lainauskorvauksen maksaminen kirjallisuuden tekijöille mahdollistuu.

– Voimassa olevan tekijänoikeuslain mukaisesti Suomessa lainauskorvausta maksetaan ainoastaan fyysisistä lainoista, mutta ei äänikirjojen eikä e-kirjojen lainoista. E-aineistojen lainauskorvausta varten myönnetty miljoona euroa mahdollistaa sen, että myös e-kirjojen ja äänikirjojen lainoista voidaan lainauskorvaukset jatkossa maksaa. Toivon, että kulttuuri- ja tiedeministeri kiirehtii kyseisen lakimuutoksen eteenpäin viemistä, Eloranta sanoo.

Valtiovarainvaliokunnan sivistysjaosto on kiinnittänyt huomiota e-aineistojen lainauskorvauksen puuttumiseen.

– Joulukuussa 2021 edellytimme budjettiin liittyvässä lausumassamme, että lainauskorvausmäärärahan tasoa korotetaan vastaamaan Pohjoismaista korvaustasoa ja että e-kirjojen ja äänikirjojen lainaaminen saatetaan mahdollisimman pian lainauskorvauksen piiriin e-aineistojen kaupallisen markkinan toimintaa vaarantamatta. Nyt tämä tavoite on edistymässä, Eloranta iloitsee.