SDP:n Eeva-Johanna Eloranta: Panostetaan demokratiakasvatukseen eikä lokakampanjoihin

13.1.2021

Kansanedustaja, sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Eeva-Johanna Eloranta on tyrmistynyt Perussuomalaisen nuorison ja kansanedustaja Jani Mäkelän verkossa levittämästä opetusalaan kohdistuvasta raportointikampanjasta.

– Tällainen lokakampanja ja herkästi maalittamiseen menevä toiminta on täysin tuomittavaa, Eloranta sanoo.

– Opettajia ohjaa työssään opetussuunnitelma. Itsestään selvä lähtökohta on, että koulujen ja opettajien opetuksessa kaikkiin puolueisiin suhtaudutaan neutraalisti. Opettajat eivät ota opetuksessaan poliittisesti kantaa.

– Mitään ilmiantorekistereitä ei pidä kerätä. Hedelmällisempää on virittää keskustelua siitä, miksi etenkin nuorten äänestysaktiivisuus on alhainen ja tähän liittyen demokratiakasvatuksen tärkeydestä ja sen lisäämisestä.

– On tärkeää, että kouluissa puhutaan ja keskustellaan tunneilla siitä, miten demokraattisessa yhteiskunnassamme ja monipuoluejärjestelmässämme tehdään päätöksiä, miten yhteiskuntaa kehitetään ja miten jokainen kansalainen voi tässä olla osallisena omasta arvomaailmastaan lähtien heti nuoresta alkaen, Eloranta muistuttaa.