SDP:n edustajat: Nokian Bochumin malli käyttöön

SDP:n kansanedustajat Tytti Tuppurainen Oulusta ja Katja Taimela Salosta ovat pahoillaan päivän irtisanomisuutisesta.

– Järkyttävä ja surullinen uutinen. Se koskettaa 1100 suomalaista ja heidän perheitään. Lisäksi se on huono uutinen näille paikkakunnille. Erityisesti Oulu jää vaikeaan asemaan, kun insinöörityö kokonaisuudessaan ajetaan alas.

Edustajat vaativat Microsoftia kantamaan tilanteessa vastuunsa sekä työntekijöistä että menetyksiä kokevista paikkakunnista. Microsoft on aiemmin ilmaissut sitoutumisensa Suomeen.

– Saksan Bochumissa tehtaan lakkauttanut Nokia osallistui alueen elinkeinoelämän uudistamiseen kymmenillä miljoonilla euroilla. Vastaavaa vastuunkantoa edellytämme Microsoftilta. Sen ja valtion on luotava irtisanottaville ja alueille edellytyksiä uuteen työhön. Tarvitaan toivoa paremmasta.

Nokian suljettua tehtaan Saksassa yhtiö osallistui 20 miljoonalla ja tehtaasta saaduilla myyntituloilla Kasvua Bochumiin – ohjelmaan. Nordrhein-Westfalenin osavaltio tuki ohjelmaa niin ikään 20 miljoonalla eurolla.