SDP:n edustajat hallintovaliokunnassa: Oppivelvollisuuden laajentaminen vahvistaa osaamista ja työllisyyttä

Hallintovaliokunnassa istuvat SDP:n kansanedustajat Eveliina Heinäluoma, Aki Lindén, Piritta Rantanen ja Heidi Viljanen pitävät hallituksen esitystä oppivelvollisuuden laajentamisesta tärkeänä panostuksena osaamiseen ja työllisyyteen.

Oppivelvollisuuden laajentamisella on erittäin kunnianhimoiset tavoitteet ja se on yksi vaalikauden tärkeimmistä tulevaisuusuudistuksista. Sen myötä kavennetaan oppimiseroja, taataan jokaiselle nuorelle toisen asteen tutkinto ja sitä kautta valmiudet työelämässä pärjäämiseen sekä torjutaan syrjäytymistä.

Talouspolitiikan arviointineuvoston mukaan oppivelvollisuusiän pidennys kahdella vuodella synnyttäisi pitkällä aikavälillä noin 140 miljoonan euron hyödyn julkiseen talouteen. STTK on arvioinut oppivelvollisuuden pidentämisen 18 ikävuoteen mahdollisesti hallituksen tehokkaimmaksi yksittäiseksi työllisyystoimenpiteeksi, jolla voitaisiin saavuttaa jopa 150 000 uutta työllistä.

Monen alueen kasvu ja menestys perustuu tänä päivänä korkeaan osaamiseen. Tämä tulee korostumaan entisestään tulevaisuudessa. Siksi uudistus vahvistaa sekä suomalaisen yhteiskunnan että hyvinvointivaltion tulevaisuuden näkymiä.