SDP:n edustajat äänestivät ilmastolain puolesta ympäristövaliokunnassa

Eduskunnan ympäristövaliokunta sai 10.2. valmiiksi lausuntonsa valtioneuvoston luonnonvaraselonteosta, joka linjaa tulevien vuosien luonnonvarapolitiikkaa.

Ympäristövaliokunta painotti lausunnossaan luonnonvarojen vastuullista ja kestävää käyttöä. Pentti Tiusanen (vas) esitti, että valiokunnan lausunnossa otettaisiin kantaa ilmastolain säätämisen puolesta. Ehdotuksesta ei päästy yksimielisyyteen.

SDP:n eduskuntaryhmän Merja Kuusisto, Pauliina Viitamies ja Rakel Hiltunen sekä valiokunnan vihreät ja vasemmiston edustajat kannattivat esitystä. Kokoomuksen edustajat äänestivät esitystä vastaan. Keskustan eduskuntaryhmän äänet hajosivat. Valiokunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen (sd) oli estynyt valiokunnan kokouksesta.

Ilmastopoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi sosialidemokraatit ovat esittäneet kansallisesti velvoittavan ilmastolain säätämistä ja sellaisten kansainvälisten sopimusten edistämistä, joilla ilmastonmuutosta voidaan tehokkaasti hillitä. Suomen tulee omalta osaltaan tehdä kaikkensa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi sekä toimia edelläkävijänä kestävään kasvumalliin siirtymisessä. Ympäristövaliokunnan myönteinen suhtautuminen ilmastolakiin on siksi ilahduttavaa.