SDP:n eduskuntaryhmä: Sipilän kutsuttava osapuolet koolle

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman vaatii pääministeri Juha Sipilää kutsumaan työmarkkinaosapuolet saman neuvottelupöydän ääreen. EK:n eilinen ilmoitus irtaantua sopimusyhteiskunnasta on huolestuttavaa ja viimeinen asia, jota Suomi kaipaa vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.

”Olemme varoittaneet hallitusta siitä, että pakottamisen ja sanelun tie ei toimi. Tällaisessa tilanteessa Sipilän on nyt syyllistämisen ja kiristämisen sijaan osoitettava johtajuutta. Suomi tarvitsee pitkäaikaista palkkaratkaisua, joka vakauttaisi taloutta ja loisi yrityksille näkymiä lähivuosiksi. Sipilän on näytettävä omalla esimerkillään, että Suomi pärjää, kun kaikki kokevat olevansa samassa veneessä”, Lindtman sanoo.

SDP:n eduskuntaryhmä toistaa saman neuvon, jota se on yrittänyt tarjota hallitukselle jo kesästä lähtien: Luopukaa pakkolakipaketista ja neuvotelkaa työmarkkinaosapuolten kanssa.

”Suomi ei kaipaa kahtiajakoa ja pakkosanelua, vaan yhteistyötä ja sopimista”, Lindtman toteaa.

SDP:n eduskuntaryhmä vaatii lisäksi, että pääministeri Sipilä käyttää omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä valtaa ratkaistakseen Postin tilanteen, joka on lisännyt epävarmuutta työmarkkinoilla.