SDP:n eduskuntaryhmä: itäisen Suomen elinvoimaa on vahvistettava

Ruusu SDP

Venäjän perusteeton ja julma hyökkäys Ukrainaan on merkittävästi vähentänyt itäisen Suomen turismia ja kaupankäyntiä. Alueen toimijoiden, yritysten ja valtiovallan on yhdessä etsittävä keinot itäisen Suomen elinvoiman vahvistamiseksi tilanteessa, jossa itärajallemme on noussut jyrkkä seinämä. Uusia yhteistyökumppaneita ja turistivirtoja kaivataan nyt kipeästi. Siksi Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä esittää viittä keinoa itäisen Suomen elinvoiman vahvistamiseksi.

Nopeasti vaikuttavina toimina on ohjattava alueen yrityksille ja toimijoille erilaisia tukimuotoja, joista esimerkkeinä:

1. Riittävä tuki teollisuuden logistiikan ja raaka-ainekuljetusten turvaamiseksi

2. Perusväylänpidon vuoden 2023 määrärahojen turvaaminen, kustannusten nousun huomioiminen meneillään olevien hankkeiden osalta

Hieman pidemmällä aikavälillä korostuvat osaaminen ja tulevaisuusinvestoinnit:

3. Korkeakoulutuksen aloituspaikkojen lisääminen, T&K-toiminnan kehittäminen ja vihreän siirtymän nopeuttaminen yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa

4. Keskeisessä osassa itäisen Suomen elinvoiman turvaamisessa on logistiikka. Raideyhteyksien osalta erityisesti Karjalan radan välityskykyä ja matkanopeuksia on parannettava niin nopealla aikataululla kuin mahdollista sekä matkustajaliikenteen että teollisuuden kuljetusten sujuvoittamiseksi. Nämä parannukset tukevat Itäradan suunnittelutyötä, jota valtio yhdessä alueen kuntien kanssa vie eteenpäin. Myös Savon radan nopeuttamiseen tähtäävää työtä on jatkettava.

5. Maakuntien saavutettavuudesta on pidettävä huolta: esimerkiksi keskuskaupunkeihin on voitava matkustaa pääkaupunkiseudulta kolmessa tunnissa. Liikennejärjestelmän on oltava sellainen, että se tukee itäisen Suomen vientiteollisuutta ja matkailua. Kattavat lentoyhteydet ovat osa kokonaisuutta.