SDP:n budjettiterveiset: Työtä, turvaa ja oikeudenmukaisuutta

Suomen talous on vihdoin päässyt kansainväliseen suhdanneimuun. Tämä tilaisuus tulee nyt käyttää hyödyksi tekemällä uudistuksia, jotka vahvistava työllisyyttä ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Jokaisen suomalaisen on voitava katsoa tulevaisuuteen turvallisin ja luottavaisin mielin.

Tämä edellyttää keskittymistä olennaiseen – pitkän aikavälin kasvun edellytyksiä on vahvistettava käynnistämällä pitkään odotetut rakenneuudistukset, kuten perhevapaiden uudistaminen.

SDP:n esittämät toimet syksyn budjettiin:

Työllisyysasteen nosto

1. Perhevapaauudistus on toteutettava heti
  • Lisää joustavuutta, tasa-arvoa ja työllisyyttä
  • SDP:n malli: äitiysraha 28 pv, vanhempainraha 3 kk + 3 kk + 6 kk, joustava euromääräinen vanhempainraha 12 kk
  1. Oppivelvollisuutta pidennettävä
  • Toisen asteen koulutus pidentää työuraa jopa 10 vuodella
  • Toisen asteen koulutus kokonaan maksuttomaksi
  1. Varhaiskasvatusuudistus tukee työssäkäyntiä
  • Maksujen reipas alentaminen on tehokasta kannustinpolitiikkaa
  • Varhaiskasvatuksen laatua on vahvistettava

Osaaminen ja osallisuus ovat kasvun perusta