SDP:n Berg: Mielenterveysstrategia luo vahvan perustan mielenterveyden ongelmien hoitamiseen

11.2.2020

– Uusi kansallinen mielenterveysstrategia luo vahvan perustan mielenterveyden ongelmien hoitamiseksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, oikeaan aikaan ja laadukkaasti, toteaa kansanedustaja, eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan jäsen Kim Berg.

– Pidän erityisen tärkeänä sitä, että perusterveydenhuollon asemaa vahvistetaan lisäämällä psykososiaalisten menetelmien saatavuutta jo perustasolla. Lisäksi on tärkeää, että perusterveydenhuollon ja erityistason yhteistyötä vahvistetaan niin, että mielenterveysongelmat tunnistetaan ajoissa ja näin myös tuki tai hoito saadaan aloitettua ihmisen tarpeen mukaisesti. Mielenterveysongelmien pitkittymiseen ei ole meillä taloudellisesti eikä inhimillisesti ajatellen varaa. Mielenterveyssyistä alkavat työkyvyttömyyseläkkeet pitää kääntää laskuun, Berg linjaa.

– Myös nuorten mielenterveyden tukiryhmän jäsenenä olen tyytyväinen siitä, että nyt parannetaan erityisesti nuorten psykososiaalista tukea – matalalla kynnyksellä ilman leimautumisen pelkoa, oppilaitoksissa ja arkiympäristöissä. Tämä on erittäin tärkeää, sillä nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, ahdistusta ja masennusta. Samoin juuri nuorten ohjautuminen erikoissairaanhoitoon mielenterveysongelmien vuoksi on lisääntynyt. Nyt on korkea aika kääntää tämä kehitys kohti parempaa tulevaisuutta, Berg painottaa.

Jaa sosiaalisessa mediassa