SDP:n Berg ja Mäkynen: Kuntien alijäämän kattamisvelvoitteen pidennys tuo helpotusta monille kunnille

Eduskunnassa käsitellään tänään hallituksen esitystä laiksi kuntalain väliaikaisesta muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan määräaikaista muutosta, jolla kuntien alijäämän kattamisvelvoitetta jatkettaisiin koronasta johtuvien taloudellisten vaikeuksien vuoksi. SDP:n kansanedustajat Kim Berg ja Matias Mäkynen kiittävät hallitusta esityksestä, joka tuo helpotusta koronakustannusten kanssa kamppaileville kunnille.

– Kuntalain muutoksella mahdollistetaan poikkeaminen tällä hetkellä voimassa olevasta kuntien alijäämän kattamisvelvoitteesta. Pidän muutosta perusteltuna, sillä kunnat eivät ole syypäitä koronasta johtuviin yllättäviin ja uusiin kustannuksiin. Olisi väärin pakottaa koronan vuoksi kunnat sopeuttamaan talouttaan nykyisen alijäämän kattamisvelvoitteen asettaman aikataulun puitteissa, Berg toteaa.

Berg ja Mäkynen kiittävät hallitusta siitä, että se huomioi taloudellisissa vaikeuksissa olevat kunnat taloudellisen tuen lisäksi myös alijäämän kattamisvelvoitetta pidentämällä. Tämä tuo konkreettista helpotusta kunnille niiden joutuessa pohtimaan epävarmuuden keskellä tulevien vuosien taloudenhoitoa. Berg ja Mäkynen iloitsee lakimuutoksesta, koska esimerkiksi Vaasa hyötyy tästä suuresti.

– Toivottavasti mahdollisimman moni kunta huomioi esitetyn muutoksen ensi vuoden talousarviota ja tulevien vuosien taloussuunnitelmia valmisteltaessa. Hallituksen tukitoimien ansiosta kuntien tulee pidättäytyä kaikkein vahingollisimmista leikkauksista palveluihin ja henkilöstöön, Mäkynen toteaa.