SDP:n Backman: Valtion koottava yhteenliittymä telakoiden pelastamiseksi

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backmanin mukaan valtion on oltava valmis nykyisten STX Finlandin telakoiden osaomistajaksi sekä kokoamaan yhteenliittymän telakoiden ostamiseksi.

– Telakoiden tulevaisuus on merkittävä asia koko suomalaisen meriteollisuuden kannalta. Alihankintaketjun myötä telakoiden kilpailukyvystä riippuu suuri osa koko meriteollisen klusterin tulevaisuudesta, Backman sanoo.

Merenkulun emeritusprofessori Jorma Taina sanoi lauantain Helsingin Sanomissa että ”Valtion pitäisi rakentaa iso meriklusterin superyhtiö, jossa olisivat mukana kaikki Suomen merelliset valmistajat.” Backman kannattaa ehdotusta.

– Valtiolla on nyt oltava hyvin aktiivinen rooli. Valtio voi omistajuudellaan edistää telakkateollisuuden osaamisen ja työpaikkojen säilymistä Suomessa. Valtiota tarvitaan nyt saattamaan telakkateollisuus jälleen vakaalle pohjalle, tiivistää Backman.