SDP:n Backman: Urpilaisen työllisyyslisäbudjetti tukee kasvua ja työllisyyttä

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman kiittää hallituksen ripeyttä kehyspäätöksen kasvu- ja työllisyyslinjausten toimeenpanossa. Valtionvarainministeri Jutta Urpilaisen tänään esittämä noin 440 miljoonan euron työllisyyslisäbudjetti tukee teollisuusyritysten kasvua, investoi liikenne- ja rakennushankkeisiin, vahvistaa osaamista sekä tehostaa työnvälitystä.

– Erityisen hyvää on , että nyt tuetaan teollisuuden orastavaa kasvua.  On tärkeää saada luottamusta lisääviä toimia liikkeelle jo ennen kesää, jotta viimeaikoina kuullut positiiviset investointiuutiset saisivat jatkoa. Suomen Teollisuussijoitus Oy:n 50 miljoonan euron pääomitus ja monet muut lisäbudjetin panostukset tarjoavat tähän nyt mahdollisuuden.  Nyt on muiden vuoro vastata lupauksiin ja vaatimuksiin.

Backman muistuttaa, ettei valtio voi olla sivustaseuraaja. Sosialidemokraatit edellyttivät jo ennen hallituksen kehysriihtä mittavaa kasvu- ja työllisyyspakettia. Vastoin epäilyjä sellainen saatiinkin kehysriihestä. Nyt valtiovarainministeri Urpilainen muuttaa aktiivisen kasvu- ja työllisyyspolitiikan linjaukset konkretiaksi eli euroiksi.

– Valtion toimet ovat isossa roolissa, kun tulevaisuuden kasvulle luodaan edellytyksiä. Valtio ei voi yksin vastata yritystoiminnasta ja valita menestyviä toimialoja, mutta lisätalousarviossa esitetyllä tavalla luodaan hyviä edellytyksiä esim. biotalouteen ja cleantech-alalle.