SDP:n Backman toivoo selkeyttä kokoomuksen säästötavoitteisiin

Politiikan uskottavuus ja äänestäjien kuluttajansuoja edellyttävät, että kokoomuskin kertoisi, mistä puolue säästäisi. Listauksia kaivataan kokoomuksen puoluejohdosta, ei vain yksittäisiltä kansanedustajilta, toteaa SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman.

Kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb muutti tänään pääministerin kyselytunnilla puolueensa aiempaa ilmoitusta ja sitoutui nyt neljän miljardin euron säästöihin valtiontaloudessa ja kahden miljardin euron kuntasäästöihin.

– Onkohan tämä nyt kokoomuksen lopullinen summa? Kokoomus ei ole suostunut kertomaan omia säästökohteitaan kuin miljardin euron edestä. Vastuullisuudesta paljon puhuvan puolueen soisi kertovan äänestäjille viimein, mistä se aikoo loput viisi miljardia ottaa.

Backman kummeksuu Kokoomuksen esittämiä veronalennuksia.

– Vielä syksyllä Stubb puhui kokonaisveroasteen laskemisesta neljällä prosenttiyksiköllä. Tämä tarkoittaisi noin kahdeksan miljardin euron verotulomenetyksiä. Nyt puolue on puhunut kahden miljardin euron veronkevennyksistä. Mikähän tältä osin on puolueen todellinen tavoite ja missä on vastuullisuus tältä osin, Backman ihmettelee.

Puheenjohtaja Stubbin uudet puheet konsensuksesta mietittyvät Backmania.

– Viime joulukussa kokoomus tyrmäsi konsensuksen aikansa eläneenä, mutta nyt Stubb haluaisikin pitää siitä kiinni. Hyvä niin, mutta ota tästäkin selvää. Vaikuttaa siltä, että tältä osin mennään linjalla ”En ole puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin päinvastoin.”