SDP:n Backman: Taitetaan velkasuhde, ei kasvua

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman toivoo malttia menoleikkauskeskusteluun. Backmanin mukaan on syytä pitää kiinni valtion velan BKT-osuuden taittamisesta laskuun. Ajoitus täytyy kuitenkin tehdä siten, ettei sopeutustoimilla vaaranneta orastavaa kasvua.

– Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan kokonaistuotanto kasvaa tänä vuonna vain 0,8%. Väärin ajoitetut miljardiluokan leikkaukset taittaisivat kasvun jopa miinusmerkkiseksi. Työllisyyskehitys heikkenisi, verotulot pienenisivät ja edessä olisi uusi leikkauskierre. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua sitä?

– Valtiovarainministeri, puheenjohtaja Urpilainen ei eilen esittänyt velanoton taittamisesta tinkimistä. Sen sijaan hän käynnisti Talousfoorumissa perustellusti keskustelun siitä miten hauras talouskasvu ja välttämätön sopeutus olisi järkevintä sovittaa yhteen.

– Keskustelu on valitettavasti lähtenyt nyt hakoteille. Kyse on aikataulusta, ei tavoitteesta tinkimisestä. Nyt maltti on valttia niin keskustelun kuin toimenpiteidenkin osalta. Tilanteeseen sopii nyt vanha viisaus ”politiikkaa on tehtävä ajassa”.

– Osa keskustelijoista on viitannut hallitusohjelman linjaukseen velkasuhteen taittamisesta. Hallitusohjelmassa todetaan myös: ”Suomi tulee saada vahvalle ja kestävällä kasvu-uralle. Kauden tärkeimmäksi tavoitteeksi nostetaan viennin lisääminen, kotimaisen jalostusarvon kasvattaminen ja lisäarvon luonti, joilla luodaan uutta kasvua, lisää työpaikkoja […]”  Nyt on huolehdittava tästä kokonaisuudesta.