SDP:n Backman: pakotepolitiikkaa vaivaa yksisilmäisyys

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman kiitti Suomen ulkopolitiikan johtoa maltin säilyttämisestä vaikeassa kansainvälisessä tilanteessa.

– Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä pitää kansalaisten tavoin tasavallan presidentti Sauli Niinistön sekä ulkoministeri Erkki Tuomiojan toimintaa niin Gazan kuin Ukrainankin kriiseissä luottamusta herättävänä.

Gazan kriisin osapuolilta ja kansainväliseltä yhteisöltä edellytetään pikaisia ja määrätietoisia toimia. Neljän pohjoismaisen sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajan yhteinen kannanotto Gazan tilanteesta oli Backmanin mukaan hyvin tärkeä ja perusteltu.

– Hamasin raketti-iskut eivät ole hyväksyttäviä ja sen on lopetettava iskut Israeliin. Vaikka Israelin ryhtyminen vastatoimiin on sinänsä ymmärrettävää, vastatoimien laatu ja laajuus eivät missään nimessä ole hyväksyttäviä. Erityisesti iskut YK-kouluihin ovat järkyttäviä tekoja. Israel on saatava lopettamaan sotatoimet tarvittaessa lisääntyvällä kansainvälisellä painostuksella.

– Suomen tulee omalta osaltaan edistää tilanteen rauhoittamista ja rauhanneuvotteluja. Kansainvälinen yhteisö voi edistää myös sotarikoksiin syyllistyvien asettamista oikeuden eteen.

Ukrainan kriisissä tulisi löytää kestävä tie ulos sen sijaan, että esitetään ja päätetään uusia keinoja tilanteen kärjistämiseksi.

– Pelkkä pakotepolitiikka ei tuo ratkaisua, mutta pakotteitakin tarvittaneen. Moni muu vaihtoehto olisi vielä huonompi keino Venäjän painostamiseksi ratkaisun syntymiseen.

Keskustelun siirtyessä pakotteisiin ja vastapakotteisiin voi varsinainen asia ja syy pakotteisiin unohtua. Pakotteiden vaikutuksesta Suomeen ja suomalaisiin on tietysti tärkeää saada lisäselvyyttä, mutta vähintään yhtä tärkeää on selvittää vielä pakotepolitiikan vaikutusta Ukrainan kriisin ratkaisemiseksi.

Sos.dem. eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman puhui eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Lappeenrannassa 11.8.2014 klo 12.00