SDP:n Backman: pakkopykälistä luopuminen hyvä ja perusteltu päätös

Hallituksen päätös luopua kuntarakennelakiin kaavailluista ns. pakkoliitospykälistä on hyvä ja perusteltu päätös, sanoo Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman.

– Sosialidemokraatit kannattavat työssäkäyntialueisiin perustuvia vahvempia peruskuntia. Tämä kuntarakenteen eheyttämistavoite on kirjattu jo nykyiseen ns. Paras-lakiin. Tarvittavia kuntaliitoksia on voitu ja voidaan toteuttaa kuntien vapaaehtoisin päätöksin. Sosialidemokraatit eivät ole uskoneet pakkoon, vaan kuntapäättäjien omaan vapaaseen ja vakaaseen harkintaan, Backman sanoo.

Backman muistuttaa, että sosialidemokraatit hyväksyivät valtioneuvoston toimivallan laajentamisen vain, koska se se oli osana rakennepoliittista ohjelmaa ja tiukoilla reunaehdoilla.

– Kuntarakennelain edellyttämät lisäselvitykset ja niiden pohjalta tapahtuvat kuntien päätökset ovat tarpeellisia. Viime syksynä rakennepaketin yhteydessä sovittiin aloitettavaksi valmistelu valtioneuvoston toimivallan lisäämiseksi kuntaliitoksissa. Sosialidemokraatit hyväksyivät valmistelun aloittamisen vain osana kokonaisuutta ja tiukoilla reunaehdoilla, Backman toteaa.

– Kun valmistelun kuluessa on ilmennyt, että kaavailulle valtioneuvoston toimivallan lisäämiselle ei ole edellytyksiä, ovat sosialidemokraatit tyytyväisiä, että tämä kuntarakennelain ”valuvika” tulee nyt toiveidemme mukaisesti korjattua, Backman sanoo.