SDP:n Backman: Keskustalla täyskäännös veropolitiikassa

Keskustan verolinjaukset ihmetyttävät. Vielä viime syksynä keskusta esitti vaihtoehtobudjetissaan veronkiristyksiä yli 60 000 euroa vuodessa ansaitseville. Nyt eduskuntavaalien verolinjauksissaan keskusta keventäisi jopa yli 100 000 euroa vuodessa ansaitsevien ansiotuloverotusta. Yllättäen keskusta antaisi myös mittavat kevennykset kaikkein suurimpien miljoonaperintöjen veroihin.

Aiemmin keskusta oli SDP:n linjoilla, että hyvätuloisimpien verotusta ei tule keventää, vaan heidän on osallistuttava taloustalkoisiin. Nyt keskusta on siirtynyt kokoomuksen linjoille. Mikä on aiheuttanut keskustan verolinjauksiin täyskäännöksen muutamassa kuukaudessa?

Hämmennystä lisää se, että keskustalla näyttää olevan useita verolinjoja. Mauri Pekkarisen vaatimukset suurituloisten lisäveroista ovat jääneet unohduksiin. Matti Vanhasen mukaan pienituloisten verotusta ei ole syytä keventää. Olli Rehnin mukaan suurituloisten verotusta ei voi kiristää. Onko Sipilä joutunut muuttamaan keskustan verolinjaa entisen pääministerin ja entisen komissaarin takia?

SDP:n verolinja on oikeudenmukainen. Edellytämme, että hyvätuloiset ja varakkaat osallistuvat julkisen talouden tasapainotukseen. Siksi esitämme kiristystä yli 70 000 euroa vuodessa ansaitsevien verotukseen. Pieni- ja keskituloisten verotukseen esitämme kevennystä mahdollisen palkkaratkaisun yhteydessä. Toivottavasti Sipilän keskustastakin löytyy tukea tälle oikeudenmukaiselle verolinjalle, kuten vielä muutama kuukausi sitten löytyi.