SDP:n Backman: Kasvu ja työllisyys kuntienkin talouden perusta

Hallituksen kehysriihen kasvua ja työllisyyttä vauhdittavat päätökset tukevat myös kuntataloutta. Pelkkä tuijottaminen kuntien valtionosuuksiin ei anna monessakaan suhteessa oikeaa kuvaa. Hallitusohjelmassakin mainittujen lisäsopeutustoimiin kuuluvien valtionosuusleikkausten vastapainoksi kuntien tuloja lisätään ja menoja vähennetään.

Kuntataloutta vahvistetaan ohjaamalla jäteveron tuotto kunnille. Kiinteistöverotuottoja kasvatetaan päivittämällä kiinteistöjen verotusarvoja. Lisäksi vuosina 2014 – 2017 toteutetaan toimintaohjelma, jolla vähennetään kuntien lakisääteisten tehtävien perusteella säädettyjä velvoitteita. Se merkitsee menojen vähentämistä.

Nyt kannattaa katsoa 90-luvun loppupuolen esimerkkiä. Huolimatta suurista valtionosuusleikkauksista kuntatalous vahvistui tuolloin. Valtionosuusleikkausten vastapainona kuntien verotulot kasvoivat tuolloin voimakkaasti. Se perustui hallituksen toimenpitein aikaansaatuun vahvaan talouden ja työllisyyden kasvuun. Samaan kokonaisvaikutusten tarkasteluun on pyrittävä nytkin.