SDP:n Backman ihmettelee hallituskumppaneiden kommentointia

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jouni Backman ihmettelee erityisesti Kokoomuksen edustajien kommentointia valtiovarainministeri Antti Rinteen budjettiesityksestä.

– Rinteen esitys tukee kasvua ja työllisyyttä. Työllisyystilanteen nopea helpottaminen on välttämätöntä. Meillä on yli 300 000 työtöntä.  Rinteen esittämillä toimilla tähän tuodaan nopeaa helpotusta, toteaa Backman.

– Tälle hallitusohjelman mukaiselle linjaukselle toivoisi myös hallituskumppaneiden tukea, eikä Satosen ja Sasin kaltaista oppositiomaista arvostelua.

Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä käytetään ensi vuonna 88 miljoonaa euroa liikennehankkeisiin aiemmin jo hallitusohjelmassa päätettyjen länsimetron jatkeen, Pisararadan ja Tampereen raitiovaunulinjan lisäksi. Näillä ja monilla muilla toimilla laitetaan nyt pyöriä pyörimään.

– Rinteen esitys jatkaa oikeudenmukaista veropolitiikkaa. Pieni- ja keskituloisille lapsiperheille sekä eläkeläisille esitetyt verokevennykset lisäävät ostovoimaa juuri niissä kotitalouksissa, joissa se on tarpeen. Rinteen esitys takuueläkkeiden kymmenen euron korotuksesta lisää kaikkein pienituloisimpien ostovoimaa ja vähentää köyhyyttä.

-On vaikea ymmärtää, miksi Kokoomuksen edustajat eivät hyväksy eläkeläisten aseman parantamista. Rinteen esityksen arvostelu osoittaa muiltakin osin hallituskumppaneilta huonoa harkintaa.

– Kokoomuksen ja RKP:n suunnalta on kuulunut koko hallituskauden ajan arvostelua valtiovarainministeriä kohtaan. Yhdessä sovituista linjauksista on myös toistuvasti irtauduttu. Hallituskumppaneiltakin toivoisi nyt tukea valtiovarainministerille.