Puheenjohtaja Rinne: Yleisöjulkisuus ja median toimintaedellytykset on turvattava

Antti Rinne

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on huolissaan eduskunnassa syntyneestä tilanteesta, jossa puhemiesneuvosto hallituspuolueiden voimin haluaa rajata poliittista keskustelua Suomessa.

– Puhemiesneuvosto puhemiehen johdolla on saattamassa kansanedustajat rangaistuksen alle.  Nyt aidosti salaisten asioiden lisäksi hallituksen vapaasti määriteltävissä olevat niin sanotut vaiteliaisuusasiat ovat tulossa rangaistuksien piiriin.

Rinteen mukaan tämä saattaa vakavalla tavalla halvaannuttaa poliittisen kannan määrittelyn eduskunnan sisällä sekä puolueissa. Tämä mahdollistaa myös sen, että julkista keskustelua voidaan rajoittaa hallitukselle hankalista asioista.

– SDP tulee eduskuntakäsittelyn aikana hakemaan ratkaisua, joka ei vaaranna turvallisuutta, mutta pitää ennallaan mahdollisuuden keskustella kaikista suomalaisen yhteiskunnan tilaa vaikuttavista asioista. Yleisöjulkisuus sekä median toimintaedellytykset ovat olleet Suomessa kansainvälisesti korkealla tasolla eikä tätä pidä vaurioittaa hallintarekisterin kaltaisilla tempauksilla. Tästä on nyt kysymys.