SDP:n Antti Lindtman: Eduskuntaryhmät koolle sopimaan nopeista lainsäädäntömuutoksista ja toimenpiteistä seksuaalirikosten kitkemiseksi

Oulun ja Helsingin seksuaalirikosepäilyt ovat järkyttäviä ja yksiselitteisesti tuomittavia. Syylliset on pantava vastuuseen. Jokaiselle lapsella ja nuorelle kuuluu oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Nyt esiin tulleet lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset pysäyttävät niin kansalaiset kuin päättäjätkin. Oulun tapahtumien johdosta kansalaiset oikeutetusti kysyvät, mihin toimienpiteisiin päättäjät aikovat ryhtyä ilmiön kitkemiseksi Suomesta. Viime päivien keskustelussa on esitetty erilaisia pitkän aikavälin toimenpiteitä ja selvityksiä.

Kysymys kuuluu, onko olemassa toimenpiteitä, joita voimme tehdä tässä ja nyt – vielä tällä vaalikaudella – nyt nähtyjen raukkamaisten rikosten estämiseksi? Kyllä on.

Esitän, että eduskuntaryhmät kokoontuvat sopimaan seuraavista yhteisistä, vielä tällä vaalikaudella tehtävistä konkreettisista toimenpiteistä.

Hyväksyessään nämä muutokset eduskuntaryhmät lähettäisivät vahvan yhteisen viestin siitä, että me päätöksentekijät pystymme nopeisiin ratkaisuihin ihmisten oikeudentajua vakavasti koettelevien rikosten ehkäisemiseksi.

Kuusi toimenpide-ehdotusta, jotka eduskunta voi päättää vielä tällä vaalikaudella. Eduskunnan lakivaliokunnassa on parhaillaan käsittelyssä seksuaalirikoksiin ja kansalaisuuslakiin liittyviä lakiehdotuksia. Ehdotankin, että eduskuntaryhmät kokoontuisivat heti alkavalla viikolla käsittelemään, miten nämä ehdotukset viedään eduskunnassa lävitse kiristäen selvästi lainsäädäntöä nykyisestä.

1. Hallintovaliokunta pyytää käsittelemäänsä kansalaisuuslain muutokseen (HE 272 2018) liittyen, että hallitus selvittää ja tarvittaessa tuo eduskuntaan täydentävän esityksen, jolla kansalaisuuden menettäminen tulisi mahdolliseksi myös törkeiden väkivalta- ja seksuaalirikosten perusteella.

2. Lakivaliokunta täydentää käsittelemäänsä lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia koskevaa hallituksen esitystä (HE 212/2018) koventamalla lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalirikosten vähimmäisrangaistuksia nykyisestä.

3. Samassa yhteydessä lakivaliokunta muuttaa nykyistä raiskauskriminalisointia niin, että alle 13- vuotiaaseen lapseen kohdistunut sukupuoliyhteyden sisältänyt hyväksikäyttö tuomitaan törkeänä raiskauksena.

4. Lakivaliokunta arvioi myös laajemmin nykyisten seksuaalirikoskriminalisointien ja niiden rangaistustasojen riittävyyttä ja esittää tarvittavat aloitteet lainvalmisteluun ryhtymiseksi.

5. Lakivaliokunta liittää hallituksen esitystä HE 212/2018 koskevaan mietintöönsä ponnen, jossa hallituksen edellytetään käynnistävän valmistelun riittävästi resursoidun poliisin erikoisyksikön perustamiseksi tutkimaan ja torjumaan internetissä tapahtuvaa rikollisuutta.

6. Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo vielä tämän vaalikauden aikana eduskuntaan lisäbudjettiesityksen, jolla poliisin resursseja vahvistetaan ja osoitetaan poliisille lisävaroja erityisesti internetissä tapahtuvan ja lapsiin kohdistuvan rikollisuuden torjuntaan ja tutkimiseen. Lisäbudjetin tulee sisältää myös varoja nuoriin kohdistuvan sosiaalityön vahvistamiseen, sekä tarvittaessa Oulun tapausten sosiaaliseen jälkihoitoon tarvittaviin toimenpiteisiin.