SDP:n Anneli Kiljunen: Yksinasuvien ihmisten tilanteisiin saatava parannuksia!

20.1.2022

SDP on perustanut työryhmän etsimään ratkaisuja yksinasuvien ihmisten haasteisiin. Suomessa on 1,45 miljoonaa yksinasuvaa. Kyseessä on hyvin moninainen ryhmä, joista osalla menee hyvin ja osalla huonommin. Yhteistä heille on, että asumismuotonsa näkökulmasta heidän äänensä ei kuulu yhteiskunnallisessa päätöksenteossa riittävästi.

– Minua pyydettiin puheenjohtajaksi SDP:n yksinasuvien-työryhmään. Sen tehtävänä on kuvata yksinasuvien erilaiset elämäntilanteet ja tehdä toimenpide-esityksiä, joiden avulla heidän asemaansa yhteiskunnassa voidaan parantaa. Nämä toimenpiteet liittyvät mm. asumisen tasa-arvoon, toimeentuloon, palveluiden saatavuuteen sekä osallisuuteen, taustoittaa kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Erityisen haastavassa asemassa ovat henkilöt vailla läheistä, joka pysyisi auttamaan silloin kun omat voimat ehtyvät ja sairastuu. Mikäli yksinasuvalla ei ole voimia hakea apua ja palveluita itselleen, on hän hyvin vaikeassa tilanteessa. Myös koronavirustilanne on ollut yksinasuville muita vaikeampaa. Kelan mukaan työttömyyden iskiessä köyhyysriski on yksinasuvilla muita asuntomuotoja suurempi.

Nyt kun hyvinvointialueita rakennetaan, on erittäin tärkeää, että haetaan ratkaisuja yksinasuvien ja -elävien erilaisiin tilanteisiin. On tärkeää, ettei heitä jätetä yksin asioittensa kanssa.

– Pidimme työryhmän valmistelukokouksen heti ja työ alkaa ensi viikolla. Olen todella iloinen tästä tehtävästä, sillä yksinasuvien määrä Suomessa kasvaa ja heidän erityiskysymyksensä ovat jääneet yhteiskunnassamme taustalle, iloitsee Anneli Kiljunen käynnistyneestä työstä.

Jaa sosiaalisessa mediassa