SDP:n Anneli Kiljunen: Tarvitsemme lainsäädäntöuudistuksia, jotka huomioi laajasti omaishoitajien erityistilanteet

Eduskunnan omaishoidon tukiryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) avasi tänään Omaishoitajaliiton ja Eduskunnan omaishoidon tukiryhmän yhdessä järjestämään seminaarin. Seminaarissa keskusteltiin omaishoidon kehittämisestä, omaishoidon ja työelämän yhteensovittamisesta, kuinka sotu-uudistus huomioi omaishoidon.

– Omaishoito koskettaa tälläkin hetkellä reilusti yli miljoonaa suomalaista. Meistä lähes kaikki joudumme jossain vaiheessa elämämme aikana kohtaamaan omaishoidon joko olemalla itse omaishoitajan tai hoidettavana, tai läheisemme toimii omaishoitaja ja näin kohtaamme sen arjessamme. Tästä syystä on todella hämmästyttävää, ettei omaishoito kuitenkaan näy yhteiskuntamme rakenteissa, siitäkin huolimatta, että 80% tämän päivän hoivasta huolehtivat läheiset ja omaishoitajat, Anneli Kiljunen toteaa

– Hoitohenkilöstön puutteen ja riittämättömyyden seurauksena, nyt viimeistään meidän tulisi tunnustaa, että omaishoitajat ovat valtava resurssi yhteiskunnallemme. Tästä syystä omaishoitajille tulee määrittää selkeä juridinen asema ja rooli yhtenä hoitomuotona osana yhteiskuntamme hoivarakenteita. Tämä selkeyttäisi ja parantaisi myös ikäihmisten hoivan suunnittelua ja toimien toteuttamista, Kiljunen sanoo.

Joka kolmas työssäkäyvä pitää huolta läheisestään ansiotyön ohessa. Yli 700 000 suomalaista huolehtii läheisestään ansiotyönsä rinnalla.

– Työelämästä puuttuvat selkeät strategiset tavoitteet ja toimenpiteet työssäkäyvien omaishoitajien tukemiseksi. Tästä syystä työmarkkinajärjestöjen ja meidän lainsäätäjien on otettava paremmin huomioon myös omaishoidon ja ansiontyön yhteensovittaminen. Lainsäädäntöön tarvitaan selkeitä ja konkreettisia parannuksia., jossa huomioidaan omaishoitajien erityistilanteet. Nyt ei pelkät kehittämiset auta, vaan tarvitaan selkeitä konkreettisia lainsäädäntötoimenpiteitä, Kiljunen lopettaa.