SDP:n Anneli Kiljunen: Riihipäätöksillä vaalitaan oikeudenmukaisuutta

Hallitus sai eilen päätökseen yhdeksän päivää kestäneen budjettiriihensä. Riihi ei ollut helppo. Pitkän ja monivaiheisen viikon jälkeen on ilo todeta, että hallitus jatkaa työtänsä. Elämme edelleen keskellä kansainvälistä kriisiä ja sen huolelliseen ja hyvään hallintaan tarvitsemme toimintakykyisen hallituksen. Se on meidän kaikkien etu.

Meille oli erittäin tärkeää, että riihestä saatiin oikeudenmukaisia ratkaisuja. Näin turvataan ihmisten hyvinvointi ja mahdollisuus rakentaa parempaa tulevaisuutta. Hallitus panostaa mm. aikuiskoulutukseen, palkkatukea uudistetaan sekä osatyökykyisten ihmisten työllistämistä parannetaan. Näin kaikki pidetään mukana, kun Suomi toipuu koronakriisistä, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.) iloitsee.

Riihessä päätettiin myös sopeutustoimista, joilla koronakriisin vuoksi kasvanutta velkataakka lähdetään maksamaan takaisin. Hallitus harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa ja päätti 370 miljoonan euron säästöistä vuodelle 2023.

Nämä leikkaukset toteutetaan oikeudenmukaisesti ja samalla huolehditaan maamme kasvun edellytyksistä. Korostan, että talouden tasapainotusta ei tehdä pienituloisten eikä esimerkiksi opiskelijoiden kustannuksella. Emme halunneet leikata työttömyysturvasta, ihmisten tärkeistä palveluista emmekä niiltä, jotka ovat kärsineet kriisin vuoksi eniten, sanoo Kiljunen.

Järjestöjen toiminta turvataan rahapelijärjestelmän uudistuksen yhteydessä

Hallitus turvaa järjestöjen rahoituksen kompensoimalla veikkausvoittovarojen vähenemistä. Kompensaation myötä järjestöt tulevat saamaan noin 90 prosenttia saamistaan avustuksista tulevina vuosina. Hallitus myös käynnistää välittömästi jatkotyön uudesta pysyvästä rahoitusmallista.

Huoli veikkausvoittorahoilla rahoitettujen toimijoiden tulevaisuudesta on ollut ilmassa jo pitkään. Näillä päätöksillä hallitus luo turvaa ja ennakoitavuutta järjestöjen tulevaisuuteen, päättää Anneli Kiljunen.