SDP:n Anneli Kiljunen: Lisäbudjetilla apua nuorten kasvaviin mielenterveysongelmiin

SDP:n kansanedustaja ja kunta- ja terveysjaoston puheenjohtaja Anneli Kiljunen on tyytyväinen, että heikosti voivien perheiden tilanteeseen saadaan tukea. Hän painottaa kuitenkin, että me tarvitsemme pysyvämpiä parannuksia jatkossa palveluiden saatavuudessa, jotta nuorten hyvinvointia voidaan parantaa.

Tänään valmistuneella mietinnöllä kohdennettaisiin 17,5 miljoonaa euroa lapsille, nuorille ja perheille suunnatuille sosiaalihuollon palveluille, jotka auttavat heitä selviytymään arjesta haastavassa koronaviruspandemian aiheuttamassa poikkeustilanteessa.

– Ennen koronapandemiaa nuorten perustason mielenterveyspalveluissa oli jo puutteita ja nyt niille on vielä entistä suurempi tarve. Erityisesti perheissä, joissa on taloudellisia vaikeuksia tai päihdeongelmia, nuoret ovat enemmän yhteiskunnan palvelujen varassa. Siksi tämä lisäys tulee todella tarpeeseen, Kiljunen (sd.) sanoo.

Mielenterveyspalveluiden puutteet johtuvat myös osaltaan koronapandemian hoidosta. Tilannetta ei ole helpottanut se, että koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon henkilöstöä on siirretty koronan jäljitys- ja rokotustehtäviin. Tämä on heikentänyt entisestään tuen ja avun saantia esimerkiksi kuntien opiskeluhuoltopalveluissa. Myös muiden palvelujen väheneminen sekä avun ja tuen tarjoaminen etäyhteyksin vaikeuttaa ja pitkittää nuorten ongelmia.

– Nuorten yhteydenotot esim. Kriisipuhelimeen lisääntyivät tuntuvasti vuoden 2020 aikana, mikä on hälyttävä merkki tuen ja avun tarpeesta, Kiljunen sanoo huolestuneena.

– Perheiden taloudelliset ongelmat ovat nähtävissä myös ulosottolaitoksen lisääntyneissä asiakas- ja asiamäärissä. Lisärahoitusta on suunnattava nyt myös sujuvoittamaan talous- ja velkaneuvontaa sekä ulosotossa tehtävän velallisten neuvontaan. Pitkäaikainen ulosotto heikentää entisestään vaikeassa tilanteessa olevien perheiden toimeentuloa, mielenterveyttä ja hyvinvointia, Kiljunen painottaa.