SDP:n Anneli Kiljunen: Kokoomuksen pimitys ei ole reilua äänestäjille

19.5.2021

Kokoomus vahvisti eilen eduskunnassa, että puolue tulee vaatimaan yhden miljardin euron leikkauksia hallitukselta. Useista pyynnöistä huolimatta kokoomus ei kuitenkaan halunnut kertoa omaa leikkauslistaansa, joka sillä on suunnitteilla. Epäselväksi jäi kohdistuvatko leikkaukset esimerkiksi kuntiin ja siellä varhaiskasvatukseen, opetukseen, koulutukseen, vanhus- tai terveyspalveluihin saatikka lasten tai nuorten harrastuksiin.

– Olisi kohtuullista ja reilua, että kokoomus kertoisi leikkauslistansa ennen kuntavaaleja. Kuntalaisten tulee tietää, mistä ovat äänestämässä, painottaa kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd.).

Se on tiedossa, että kokoomus leikkaisi ainakin työttömyysturvaa, eläkekertymää työttömiltä, toimeentulotukea ja asumistukea. Kaikki nämä ovat tärkeitä pienituloisille ja heikommassa asemassa oleville.

Hallituksen linja on puolestaan elvyttävä. Meillä ei ole varaa menettää uusia kasvun vuosia, kuten meillä tapahtui finanssikriisin jälkeen. Siksi me tuemme edelleen elpymistä, panostamme kuntien palveluihin ja vältämme liian aikaisin tehdyt leikkaukset, päättää Kiljunen.