SDP:n Aki Lindén: Oppositio puhuu kummia: hallitusko ajaa sekä sotesosialismia että jenkkimallia?

SDP:n kansanedustaja Aki Lindén ihmettelee opposition välikysymysvimmaa. Lindénin mukaan opposition argumentointi on hajanaista, ja vaikka kritiikki kuuluu päätöksentekoon, on opposition sotepelottelussa politikoinnin makua.

– Ensin pelotellaan, että hallituksen sote-uudistus johtaisi ”sote-sosialismiin” ja heti perään syytetään siirtymisestä Amerikan malliin, eli siihen, että yksityiset firmat hallitsevat markkinoita. Nämähän ovat täysin vastakkaisia asioita. Kertooko ristiriitainen kritiikki siitä, että opposition omat vaihtoehdot ovat vähissä ja hallituksen sote yritetään kaataa jos jonkinlaisilla himmeli-puheilla? Lindén kysyy.

– Sote-uudistus tarkoittaa, että samanlainen kuntia laajempi organisaatio, joka nyt vastaa sairaaloista, vastaisi myös terveyskeskuspalveluista, vanhustenhuollosta ja muista sosiaalipalveluista. Rahoitus tulisi valtiolta, ja päättäjät valittaisiin suorilla vaaleilla. Mikä tässä on ”Amerikan mallia” tai ”sosialismia”? Lindén lisää.

Lindén näkee Kokoomuksen ja Perussuomalaisten sotepelottelun vastuuttomana.

– Väitteet siitä, että sote-uudistus johtaisi rahasampoon vakuutusfirmoille ja hoitokotien henkilöstön vaihtamiseen Aasiasta tuotuun halpatyövoimaan ovat täyttä puppua. Jos jokin olisi johtanut tähän, se oli edellisen oikeistohallituksen sote, Lindén kommentoi.

Lindén mukaan opposition sotepuheissa tuntuu painavan vain raha.

– Kokoomus ja Perussuomalaiset ajoivat edellisessä hallituksessa sotea, jonka ainoa tavoite olivat säästöt. Onko oppositio hypännyt taas samaan kelkkaan ajamaan miljardileikkauksia? Lindén kysyy.

– Marinin hallituksen sote tähtää eri kunnissa asuvien ihmisten välisen eriarvoisuuden vähentämiseen, mutta myös kustannusten hillitsemiseen. Ennen kaikkea kyse on palveluiden saatavuuden ja laadun parantamisesta kaikille suomalaisille, Lindén painottaa.