SDP:n Aki Lindén: Kokoomus on vieraantunut terveydenhuollon henkilöstön arjesta

SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen ja HUS:n entinen toimitusjohtaja Aki Lindén kummeksuu, kuinka vieraantunut kokoomus on terveydenhuollon henkilöstön arjesta.

Puoluevaltuustossa pitämässään puheessa kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo luonnehti sote-uudistuksen rahoituksen johtavan tilanteeseen, missä ”mitä huonommin hoidat ihmisiä, sitä enemmän rahaa saat”.

– Kuvitteleeko kokoomus että suomalaisen terveydenhuollon henkilöstön ammattietiikka on niin heikko, että siellä alettaisiin hoitaa potilaita tarkoituksella huonosti taloudellisten kannustimien toivossa. Lääkärinä olen loukkaantunut kanssani työskennelleiden terveydenhuollon ammattilaisten puolesta, parahtaa Lindén.

– Viime hallituskaudella Sipilän hallituksessa kokoomus ajoi mallia, missä oli 3 miljardin euron leikkuri kustannusten nousulle ja verovaroja olisi pakko-ohjattu yksityiselle sektorille, Lindén muistuttaa.

– Suomen terveydenhuollon suurin ongelma on eriarvoisuus, ja siihen kokoomuksella ei ole mitään ratkaisua. Sote-uudistuksen tärkein tavoite on poistaa eriarvoisuus eri alueiden ja ihmisten välillä. Tähän sosialidemokraattien johtama hallitus on sitoutunut, päättää Lindén.