SDP:lle vanhuspoliittinen ohjelma

SDP:n vanhuspoliittinen ohjelma vaatii ikääntyvän ihmisen ihmisarvon kunnioitusta yhteiskunnassa. Ohjelma korostaa, että ikääntyminen on normaali osa ihmisen elämää. Vanhuspolitiikan kaikki kysymykset kiertyvät ihmisarvoiseen kohteluun ja osallisuuteen. Koko yhteiskunnassa on luotava laaja yhteisymmärrys ikääntymiseen liittyvän asennemuutoksen ja uuden suhtautumisen välttämättömyydestä.

Ikääntyvän ihmisen kunnioittaminen tarkoittaa osallisuutta kansalaisena, asukkaana ja asiakkaana. Se edellyttää myös terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ja asuinympäristöjen esteettömyyttä.

Ikääntyvien vaikutusmahdollisuuksia on parannettava säätämällä lailla vanhusneuvostoista, perustamalla vanhusasiavaltuutetun virka, parantamalla kansalaisjärjestöjen toimintaedellytyksiä ja perustamalla esimerkiksi asukasfoorumeita asumispalveluyksiköihin.

Sosialidemokraatit vaativat vanhuspalvelulain säätämistä. Vanhusten oikeudet hyvinvointia tukeviin palveluihin, virkistykseen ja ulkoiluun on turvattava. Vanhuspalvelulakiin on kirjattava nykyiset laatusuositukset sekä laitos- että kotihoidosta. Vanhuspalvelulain toteuttaminen edellyttää riittävää rahoitusta, henkilöstöä ja valvontaa.

Eläkeläisten toimeentulon on oltava tasolla, joka takaa hyvän elämän. Pieni- ja keskituloisten eläkeläisten toimeentuloa on parannettava mm. asumistukea ja kansaneläkettä parantamalla.

Mahdollisuus tarvittavien palveluiden käyttöön on turvattava sosiaali- ja terveydenhuollon ja lääkkeiden maksukattojen yhdistämisellä ja madaltamisella. Myös asiakasmaksujärjestelmä vaatii kokonaisuudistuksen. Tavoitteena on oltava, että maksut ovat kohtuulliset suhteessa maksukykyyn ja maksut eivät estä tarvittavien palveluiden käyttöä.

SDP:n vanhuspoliittinen ohjelma hyväksyttiin SDP:n puoluevaltuustossa 20.11.2010. Ohjelman valmistelusta vastasi kansanedustaja Anneli Kiljunen.

Tutustu vanhuspoliittiseen ohjelmaan (pdf)