SDP:llä on eniten ehdokkaita tammikuun aluevaaleihin

Aluevaalit

SDP asetti historian ensimmäisiin aluevaaleihin 1633 ehdokasta. Tämä on isoin ehdokasmäärä kaikista puolueista.

Täydet ehdokaslistat jätettiin 15 alueella: Etelä-Pohjanmaalla (73/73), Etelä-Savossa (73/73), Kanta-Hämeessä (73/73), Keski-Suomessa (86/86), Kymenlaaksossa (73/73), Lapissa (73/73), Länsi-Uudellamaalla (98/98), Pirkanmaalla (98/98), Pohjois-Karjalassa (73/73), Pohjanmaalla (73/73), Pohjois-Pohjanmaalla (98/98), Päijät-Hämeessä (86/86), Satakunnassa (86/86), Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella (86/86) ja Varsinais-Suomessa (98/98).

– Meillä on kaikista puolueista eniten ehdokkaita ja 95 prosenttisesti täydet listat, mikä kertoo siitä että SDP:n osaamiseen sosiaali- ja terveyspalveluissa luotetaan. Ihmiset ovat halunneet lähteä rakentamaan tulevaisuuden hyvinvointia osana SDP:n joukkuetta. Tästä on hyvä lähteä kohti tammikuun vaaleja, iloitsee SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

Haastavinta ehdokasasettelu oli kolmella pienimmällä hyvinvointialueella Kainuu (41/73), Keski-Pohjanmaa (61/73) ja Itä-Uusimaa (54/73). Kolme muuta aluetta, joissa täyteen listaan ei aivan päästy olivat Keski-Uusimaa (79/86), Pohjois-Savo (81/86) ja Etelä-Karjala (70/73).

– Ehdokkaistamme 80 % olivat ehdolla myös kuntavaaleissa ja yli puolet ehdokkaistamme ovat kotikuntansa valtuutettuja tai varavaltuutettuja. Uusia ehdokkaita on noin viidesosa. Ehdolla on siis parhaat nykyiset ja uudet kyvyt, SDP:n järjestöpäällikkö Pekka Tuuri toteaa.

Yleisimmät ammatit ehdokkaiden keskuudessa ovat sairaanhoitaja, lähihoitaja, pääluottamusmies ja yrittäjä. Ehdokkaista 53 % naisia on ja suurin ikäryhmä on 40–49-vuotiaat. Ehdokkaista 21 on kansanedustajia.

Puolueen ehdokkaisiin pääset tutustumaan osoitteessa: https://sdp.fi/fi/aluevaalit/