SDP:llä kolme tavoitetta ylitse muiden

SDP esitti valtiopäivien avajaiskeskustelussa, että vaalikauden viimeisillä valtiopäivillä tulevaisuuden Suomea pitää rakentaa erityisesti kolmella rintamalla. Työllisyydestä ja talouskasvusta on huolehdittava. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuutta on lisättävä. Kansalaisten turvallisuudesta on huolehdittava.

Ryhmäpuheenvuoron pitäjä Eero Heinäluoma vaati, että työllisyyden hoidossa hiat on käärittävä ja lähdettävä savottaan. On käännettävä jokainen kivi ja kanto työpaikkojen puolesta. Hallituksen pitää kaivaa telakkatyöryhmän esitykset pöytälaatikosta ja toteuttaa ne. Lisäksi metsäteollisuus tarvitsee oman pelastusohjelmansa.

Työttömyys on iskenyt erityisen kipeästi nuoriin. Heille on taattava työ-, koulutus- tai harjoittelupaikka. Yliopistoille annetut rahoituslupaukset on pidettävä ja irtisanomisista luovuttava.

Ketään ei saa päästää putoamaan turvaverkkojen läpi. Veropohjasta on huolehdittava ja vaikeina aikoina kaikkien on kannettava suurempi osuus yhteisten menojen rahoituksesta. Vanhasen hallituksen ylisuuret veroalennukset on peruttava.  SDP:n esittämä Windfall-vero on toteutettava ja pääomatulojen verotusta kiristettävä.

Myös taloudellisesti vaikeina aikoina on huolehdittava kansalaisten turvallisuudentunteesta. Toimivat peruspalvelut ja tieto toimeentulosta työttömyyden tai sairauden sattuessa tuovat turvaa. Turvallisuutta kaduilla, kouluissa ja työpaikoilla on vahvistettava. Aselain uudistus, turvakotien lisääminen, poliisipalvelujen turvaaminen koko maassa, työpaikkaturvallisuuden parantaminen sekä lainsäädännön tiukennukset ovat nyt kiireellisiä.

SDP varoittaa välivuodesta

Talouskasvua turvaavilla, työpaikkoja luovilla, yhteiskunnan oikeudenmukaisuutta vahvistavilla ja turvallisuutta lisäävillä päätöksillä on kiire. Tiedostaminen, toivominen ja tahtominen eivät eHallituksen on tartuttava opposition rakentavalla tavalla esittämiin työllisyyttä vahvistaviin, oikeudenmukaisuutta korostaviin ja kansalaisten turvallisuutta lisääviin ehdotuksiin. Ilman tekoja ja toimia tästä vuodesta tulee menetettyjen mahdollisuuksien vuosi. nää riitä. Hallitus on itse omilla toimillaan aiheuttanut suman. Se on jumittunut imago- ja vaaliasetelmiin, vaikka sen pitää löytää välittömiä toimia työllisyyden ja kasvun turvaamiseksi.

Kansakunnalla ei ole varaa välivuoteen. Vuoteen, jossa kaikki tärkeät päätökset ja niiden rahoitus siirretään tulevien eduskuntavaalien jälkeiseen aikaan. Vuoteen, jossa odotetaan ensin puoli vuotta keskustan puoluekokousta ja sitten puoli vuotta edessä olevia eduskuntavaaleja.

Eduskunnan puhemies Sauli Niinistö oli viikonvaihteessa huolissaan hallituksen toimintakyvystä ja tärkeiden päätösten viipymisestä. Tämä huoli on aiheellinen. Puheissa ja kirjoituksissa luvatut esitykset tuntuvat jäävän aikuisten oikeasti tekemättä.