SDP vetoaa hallitukseen

SDP vetoaa hallitukseen, että se vetäisi pois esityksensä suomalaisten työehtojen ja palkkojen leikkaamisesta ja käynnistäisi yrityksen kattavan yhteisen vastuun ja sen osana työmarkkinasopimuksen synnyttämisestä. Sosialidemokraattien mielestä pakottamisen ja yksipuolisen sanelun sijaan tarvitaan yhdessä sopimista ja sitä kuuluisaa fundeeraamista sekä malttia. Aikaa tälle neuvottelutyölle on ensi syksyyn.

SDP näkee, että hallituksen esityksessä on runsaasti epäkohtia, jotka lisäävät Suomessa palkkaeroja ja palauttavat Suomen työmarkkinakäytännöissä pitkälle menneisyyteen. Puolueen mielestä on vaikeaa nähdä, miten vientilamaan ja yritysten kilpailukykyyn auttaa julkisen sektorin työntekijöiden lomien lyhentäminen ja lomarahojen leikkaaminen. Hallituksen mustan tiistain eväillä ja yksipuolisilla toimenpiteillä tavoiteltu kilpailukykyloikka jää tekemättä ja työmarkkinat saatetaan kaaoksen partaalle.

On olemassa reilumpi vaihtoehto -esitys