SDP vaatii köyhyystavoitetta EU2020-strategiaan

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen ja europarlamentaarikot Liisa Jaakonsaari ja Mitro Repo esittävät EU:n talousohjelmaan köyhyyden vähentämistavoitetta, jonka mukaan EU-maat sitoutuisivat vähentämään köyhien määrää kolmanneksella vuoteen 2020 mennessä. Eurooppa 2020 -strategia on tulossa uudestaan Eurooppa-neuvoston käsittelyyn.

– Uskottavuuden kannalta Eurooppa-neuvostossa on sitouduttava myös määrällisiin tavoitteisiin. Tarvitaan työllisyys-, tutkimus-, ilmasto- ja nuorisopoliittiset tavoitteet, joiden toteutumista voidaan mitata. Oikeudenmukaisuussyistä on tärkeää, että strategiaan tulee myös köyhyyden vähentämistavoite, vaativat torstaina kokoontuneet Urpilainen, Jaakonsaari ja Repo.

– Oikeistolaiset hallitukset eivät mielellään puhu köyhyydestä, mutta se ei poista tosiasiaa, että sitä esiintyy. Tilastojen mukaan 17 prosenttia EU-kansalaisista elää köyhyysrajan alapuolella eli 80 miljoonaa ihmistä. Köyhyyden vähentämistä voi seurata luotettavin mittarein, joten määrällinen tavoite tarvitaan.

– Vaikka köyhyyden puolittamistakin on vaadittu, kolmanneksen köyhyyden vähentämistavoitetta voi pitää vähimmäisvaatimuksena. Tämä oli myös työ- ja sosiaalikomissaari László Andorin ja presidentti Herman Van Rompuyn alkuperäinen esitys. Oikeistovetoinen komissio alensi tavoitetta. Suomen eduskunta on hyväksynyt köyhyystavoitteen Suomen kannaksi, mutta hallituksen toiminta on ollut ponnetonta. Sosiaalinen tahto on väsähtänyt, toteavat Urpilainen, Jaakonsaari ja Repo.

Urpilainen, Jaakonsaari ja Repo muistuttavat, että köyhyystavoitteen tinkiminen viidellä prosentilla koskee noin 6,4 miljoonaa ihmistä.

– Se unohtuu helposti, he toteavat.