SDP vaatii ALV:n korotuksen lykkäämistä

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä esittää, että arvonlisäveron korotusta siirretään, jotta orastavaa talouskasvua ja työpaikkoja ei turhaan vaarannettaisi.

Hallitus on ylisuurten veroalennusten jälkeen tekemässä seuraavan virheen arvonlisäveron nostamisessa heinäkuun alusta.  Työmatkaliikenne, lääkkeet, tarpeelliset palvelut ja tavarat kallistuvat heinäkuussa ja vievät tavallisten palkansaaja- ja eläkeläistalouksien ostovoimaa.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos on ehdottanut arvonlisäveron noston siirtämistä eteenpäin, jotta nosto ei leikkaisi vasta oraallaan olevaa kotimaisen talouden elpymistä. Pienyrittäjät ovat huolissaan veronkorotuksen vaikutuksista. Sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Jutta Urpilainen on yhtynyt tähän huoleen ja esittänyt arvonlisäveron korotuksen voimaantulon siirtämistä.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron vuoden 2010 ensimmäisestä lisätalousarviosta piti ryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma.