SDP säilytti asemansa kuntavaaleissa

Demarit säilyttivät asemansa kolmessa kunnassa uusituissa kunnallisvaaleissa.Sekä Karkkilassa, Kauniaisissa että Vihdissä puolueen paikkamäärä pysyi ennallaan. SDP:n puoluesihteeri Ari Korhonen pitää tulosta tyydyttävänä.
– Vaikka äänestysaktiivisuus jäi alhaiseksi, SDP säilytti uusintavaaleissa asemassa. SDP:n valtuutetut jatkavat äänestäjiltä saamallaan tuella työtä kuntapalveluiden turvaamiseksi, Korhonen sanoo.

– Kiitän kaikkia sosialidemokraatteja äänestäneitä, ehdokkaita ja vaalityöntekijöitä.

Korhonen pitää matalaa äänestysaktiivisuutta äärimmäisen vakavana signaalina.

– On kysyttävä, tekikö oikeusministeriö kaikkensa tapahtuneiden virheiden korjaamiseksi. Ensimmäiset vaalit menivät sotkuun eikä uusintaan panostettu niin, että demokratia olisi kunnolla toteutunut. Lopputulos on, että tuhansia ääniä katosi taivaan tuuliin, kun ihmiset eivät äänestäneet  uudelleen. Oikeusministeri on ylin vastuullinen näissä asioissa, Korhonen huomauttaa.

Korhosen mukaan sähköiseen äänestämiseen siirtymistä kannattaa jatkaa, vaikka ensimmäisessä kokeilussa tehtiin virheitä.

– Tapahtunut virhe ja sen seuraamukset ovat enemmän kuin harmillisia. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että sähköinen äänestäminen on tulevaisuutta. Sähköinen äänestysjärjestelmä on kehitettävä ehdottoman luotettavaksi ja laajentamisen mahdollisuuksia on harkittava.

Lisätietoja: Ari Korhonen, puh. 040 4867438