SDP: Pohjoismailta tekoja lasten köyhyyden torjumiseksi ja lasten mielenterveyden parantamiseksi

Helsingissä kokoontunut Työväenliikkeen pohjoismainen yhteistyökomitea SAMAK vaatii Pohjoismailta tekoja lasten köyhyyden torjumiseksi ja lasten mielenterveyden parantamiseksi.

Pohjoismaisen hyvinvointipolitiikan tavoitteena on ollut lasten yhdenvertaisuuden edistäminen, ja tätä politiikkaa onkin toteutettu Pohjoismaissa onnistuneesti. SAMAK totesi, että viime vuosikymmeninä tilanne on kuitenkin huonontunut.

– Meidän on kehitettävä kokonaisvaltaisempaa pohjoismaista politiikkaa, jonka avulla edistetään kaikkien lasten oikeutta hyvään lapsuuteen ja nuoruuteen. Lasten köyhyyttä on torjuttava ponnekkaammin, sanoo SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm.

SAMAK vaatii myös yhdenvertaisten koulutusmahdollisuuksien tarjoamista lähtökohdista riippumatta.

– Kokouksesta lähetettiin myös selkeä viesti lasten mielenterveyden parantamiseksi. Lisäresursseja tulisi kohdentaa sosiaalityöhön, mielenterveystyöhön ja terveydenhuoltoon. Lapsissa on tulevaisuus, päättää Rönnholm.

Kokoukseen osallistui edustajia kaikista pohjoismaista ja itsehallintoalueilta mm. Ruotsin pääministeri, sosialidemokraattien puheenjohtaja Stefan Löfven. SAMAK on koonnut sosialidemokraatteja keskustelemaan säännöllisesti jo vuodesta 1886.