SDP on huolissaan kasvunäköaloista ja työttömyydestä

Sosialidemokraattien mielestä lisäbudjetinpäätöksillä pitää lisätä selvästi työllisyysmäärärahoja, toteuttaa nuorten yhteiskuntatakuun, varmistaa metallin ja metsäteollisuuden tulevaisuuden, panostaa osaamiseen sekä tukee tervettä aluekehitystä.

Lisäbudjettia tulee eduskunnassa korjata niin, että se rakentaa osaamisvetoista, vahvaa kasvupolitiikkaa sekä siitä syntyviä työpaikkoja, verotuloja ja hyvinvointia.

Hallituksen esitykseen lisäbudjetiksi ei sisälly todellisia toimia, jotka tukisivat talouskasvua ja työllisyyttä.  Lisäksi hallituksen tempoileva veropolitiikka vaarantaa talouskasvun näköaloja.

Sosialidemokraatit esittivät omassa vaihtoehtobudjetissaan jo viime syksynä, että vaikeassa suhdannetilanteessa valtion pitää aikaistaa omia laivatilauksiaan. Kotimaisen telakkateollisuuden pelastamisen kannalta nämä tilaukset ovat avainasemassa, jotta nykyisestä pahasta suhdannekuopasta voidaan selvitä.

Nuorten auttamiseksi pitää asettaa rohkeampia tavoitteita ja rohkeampia työkaluja kuin hallitus esittää. Nyt on aika palauttaa nuorten yhteiskuntatakuu, jossa viime kädessä yhteiskunnan toimin taataan jokaiselle nuorelle työ, koulutus- tai harjoittelupaikka.

Lisäksi metsäteollisuuden epävarmuus mm. energiaverotuksesta jatkuu. Varkaus, koko Kymenlaakso ja monet muut alueet elävät suuressa epävarmuudessa.  Reuman sairaalan lopetus, Kajaanin opettajakoulutuksen lopettaminen, epäonnistunut hätäkeskusohjelma ja monet muut hallituksen päätökset lisäävät huolta tulevaisuudesta.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron vuoden 2010 ensimmäisestä lisätalousarviosta piti ryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma