SDP nimesi valtiosihteereitä ja erityisavustajia

SDP:n puoluehallitus on päättänyt esittää nimitettäväksi kolmea poliittista valtiosihteeriä ja viittä erityisavustajaa. Lopuista valtiosihteereistä ja erityisavustajista SDP päättää myöhemmin. Kaikkiaan SDP:lle tulee neljä poliittista valtiosihteeriä ja kymmenen erityisavustajaa.

Nyt päätetyt kolme poliittista valtiosihteeriä tulevat työ- ja elinkeinoministeriöön, opetusministeriöön sekä sosiaali- ja terveysministeriöön.

Työministeri Lauri Ihalaisen poliittiseksi valtiosihteeriksi tulee OTK Janne Metsämäki, 51. Metsämäki siirtyy tehtävään SAK:n elinkeinoasioiden päällikön paikalta.

Opetusministeri Jukka Gustafssonin poliittiseksi valtiosihteeriksi tulee dosentti ja kasvatustieteiden tohtori Tapio Kosunen, 54. Kosunen siirtyy opetusministeriöön Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston johtajan tehtävistä.

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin poliittisena valtiosihteerinä aloittaa YTM Sinikka Näätsaari, 49. Näätsaari tulee valtiosihteerin tehtävään SAK:n sosiaaliasioiden päällikön tehtävästä.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen erityisavustajana aloittaa FM Matti Hirvola, 36. Hirvola on aiemmin työskennellyt SDP:n tiedotuspäällikkönä.

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan erityisavustajaksi tulee hallintotieteiden ylioppilas Tarja Kantola, 56. Kantola on aiemmin toiminut ulkoministerin erityisavustajana Kalevi Sorsan, Pertti Paasion, Tarja Halosen ja Erkki Tuomiojan aikana.

Opetusministeri Jukka Gustafssonin erityisavustajaksi tulee VTM Aleksi Kalenius, 32. Kalenius tulee tehtävään STTK:n koulutuspoliittisen asiantuntijan paikalta.

Työministeri Lauri Ihalaisen erityisavustajaksi tulee valtiotieteiden tohtori Pilvi Torsti, 35. Torsti on työskennellyt Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa tutkijatohtorina.

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiurun erityisavustajana aloittaa VTM Kalervo Haverinen, 58. Haverinen on aiemmin työskennellyt mm. Kunta-asunnot Oy:n toimitusjohtajana.

Lisäksi SDP päätti eduskunnan puhemiehen erityisavustajasta. Puhemies Eero Heinäluoman erityisavustajaksi tulee VTM Merja Leskinen, 55. Leskinen on aiemmin vastannut TSL:n viestintä- ja kv-asioista.