SDP lupaa työtä ja oikeudenmukaisuutta

19.3.2011

Sosialidemokraatit haluavat tehdä työsopimuksen Suomen kansan kanssa. Puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitteli sopimuksen sisällön lauantaina Helsingissä SDP:n puoluevaltuuston kokouksessa.

– Työsopimuksessa SDP asettaa työlleen tavoitteet seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Lupaamme suomalaisille säätää verotuksen maksukyvyn mukaan. Me lupaamme lisää perusturvaa. Me lupaamme vanhuspalvelulain ja sen, että eläkkeitä ei leikata. Me lupaamme uusia työpaikkoja ja tasapainoisen valtiontalouden. Me lupaamme vapautta oman työn tekemiseen ja joustoa työn- ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Me lupaamme tehdä kaikkemme työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta.

– Me haluamme palauttaa sovun työmarkkinoille ja torjua inflaatiokierteen. Me haluamme investoida uusien työpaikkojen luomiseksi. Me haluamme pelastaa hyvinvointivaltion talouden kiristämällä maltillisesti verotusta ja säästämällä, missä säästettävää on.

– Me haluamme tukea lapsiperheitä lapsivähennyksellä. Me haluamme Suomeen maailman parhaan työelämän lisäämällä työntekijöiden oikeuksia ja parantamalla työelämän pelisääntöjä. Me uskomme vahvaan ammattiyhdistysliikkeeseen, jolla on sijansa kun isänmaan asioista päätetään. Me vastustamme eläkeiän nostoa sekä vimmaa yksityistää julkiset palvelut. Ennen kaikkea me olemme kurkkuamme myöten täynnä niitä väitteitä, että nykymenolle ei ole vaihtoehtoa.

Urpilainen huomautti, että demarien on jälleen torjuttava porvaripuolueiden sumutusyritys, jossa ennen vaaleja naamioidutaan taas sekundademareiksi.
– Oikeisto haluaa jatkaa ahneuden linjalla. Kokoomus pyrkii raivoisasti edelleen alentamaan progressiivista tuloveroa ja yritysveroa. Vastineeksi kokoomus haluaa nostaa arvonlisäveroa. Tämä iskee pieni- ja keskituloisiin, kiihdyttää inflaatiota, tuhoaa palvelualan työpaikkoja ja lisää ostosmatkoja Tallinnaan. Kokoomus haluaa myös nostaa energiaveroja, vaikka sadattuhannet suomalaiset perheet ovat jo nyt maksukykynsä rajoilla maksaessaan nousseita sähkölaskuja. Kokoomuksen verolinja on tasaveron linja. Kokoomuksen verolinja on kasvavan eriarvoisuuden linja. Ei ihme, että Kokoomus piilottelee visusti vero- ja talousohjelmansa yksityiskohtia.

Oikeisto ei oppinut finanssikriisistä mitään

– Euroopan unionin finanssikriisi on EU:n historian syvin kriisi. Surkeinta on, että eurooppalainen oikeisto yrittää käyttää tätä kaaosta hyväkseen syöstäkseen meidät entistäkin syvemmälle ahneuden syövereihin. Euroopassa on halua työeläkeleikkauksiin nostamalla eläkeikiä, halua leikata työntekijöiden oikeuksia ja halua jakaa vähätkin jäljellä olevat rovot veronkevennyksinä oikeiston taustavoimille. Oikeistolaiset päättäjät eivät näytä oppineen tästä finanssikriisistä mitään.

– Suomi ei ole syrjässä tästä kaikesta. On tullut kuva, että pääministerimme ja valtiovarainministerimme eivät halua vaatia Eurooppaa saattamaan pankkeja vastuuseen, koska Suomi ei muka saa olla häirikkö. Pääministerimme ja valtiovarainministerimme eivät kerro kantaansa finanssikriisin ratkaisemiseksi, koska se muka paljastaisi Suomen neuvottelutavoitteet muulle Euroopalle. Ja nyt on paljastunut, että Suomen johto on vedonnut aateveljiään odottamaan Suomen vaaleja ennen päätösten tekoa. Koko Euroopan päätöksenteon lamauttaminen kuukaudeksi oman vaalimenestyksen varmistamiseksi on vastuuttomuutta. Tällä pelaamisella Suomen hallituksen johto on menettänyt uskottavuutensa.

– Euroopan tuuli kääntyi jokunen viikko sitten Hampurissa. Nyt on aika ottaa seuraava askel täällä Suomessa. Nämä vaalit ovat voitettavissa. Toivo paremmasta alkoi kuiskauksena Joensuussa. Nyt sen on aika kaikua voimalla kaduilla ja toreilla. Kertoa jokaiselle suomalaiselle, että toivoa ei kannata heittää. Vakuuttaa siskot ja veljet siitä, että kaikki on mahdollista.