SDP lovar arbete och rättvisa

Socialdemokraterna vill göra ett arbetsavtal med Finlands folk. Ordförande Jutta Urpilainen presenterade avtalets innehåll på SDP:s partifullmäktiges möte.

– I arbetsavtalet spikar SDP målsättningarna för arbetet under nästa fyraårsperiod. Vi lovar finländarna att skatterna ska betalas enligt betalningsförmåga. Vi lovar stärka grundtryggheten. Vi lovar stifta en åldringslag och att man inte skär i pensionerna. Vi lovar nya arbetsplatser och en balanserad statsekonomi. Vi lovar mera frihet att bestämma om sitt arbete och mera flexibilitet att kombinera arbete och familjeliv. Vi lovar att göra allt för arbete och rättvisa.

– Vi vill återskapa friden på arbetsmarknaden och hindra att vi hamnar i en inflationsspiral. Vi vill investera för att skapa nya arbetsplatser. Vi vill rädda välfärdsstatens finansiering genom att skärpa beskattningen något och genom att spara där det är möjligt.

– Vi vill stöda barnfamiljerna med hjälp av barnavdrag. Vi vill inrätta världens bästa arbetsliv i Finland genom att öka arbetstagarnas rättigheter och förbättra spelreglerna i arbetslivet. Vi tror på en stark fackföreningsrörelse, som har en uppgift när man beslutar om fosterlandets ärenden. Vi motsätter oss en höjning av pensionsåldern och ivern att privatisera den offentliga servicen. Framför allt är vi trötta på påståenden att det inte finns alternativ till dagens politik.

Urpilainen poängterade att socialdemokraterna igen måste avvärja sig mot de borgerliga partiernas bluff, som går ut på att de försöker framstå som sossekopior. Högern vill fortsätta på girighetslinjen. Samlingspartiet försöker ihärdigt sänka den progressiva inkomstskatten och företagsskatten. I gengäld vill samlingspartiet höja mervärdesskatten. Det slår hårdast mot låg- och medelinkomsttagare, späder på inflationen, förstör arbetsplatser i servicebranschen och ökar shoppingresorna till Tallinn.

Samlingspartiet vill också höja energiskatterna, fast hundratusentals finländska familjer redan har svårt att få ekonomin att gå ihop när de betalar dyrare elräkningar. Samlingspartiets skattelinje medför mera ojämlikhet. Därför är det inte så underligt att Samlingspartiet döljer detaljerna i sitt skatte- och ekonomiskpolitiska program. Högern tog ingen lärdom från finanskrisen.

– Europeiska unionens finanskris är den djupaste krisen i EU:s historia. Det eländigaste är att den europeiska högern försöker utnyttja detta kaos för att driva oss allt djupare ner i girighetens avgrund. Det finns en vilja i Europa att skära i arbetspensionerna genom att höja pensionsåldern, en vilja att minska löntagarnas rättigheter och en vilja att dela det lilla som finns kvar åt högerns bundsförvanter som skattesänkningar.

– Finland ligger inte avsides från händelserna. Man har fått den bilden att vår statsminister och finansminister inte vill kräva att bankerna ska ställas till svars i Europa, för de menar att Finland inte får ställa till med problem. Vår statsminister och finansminister berättar inte hur man borde lösa finanskrisen, för de menar att det skulle blottlägga Finlands förhandlingsstrategi till övriga Europa. Dessutom har det nu kommit fram att Finlands ledning har vädjat till sina systerpartier att hålla inne med besluten till tiden efter valet i Finland. Att lamslå hela Europas beslutsfattande för att säkra sin egen valframgång är ansvarslöst. Med det här spelet har ledningen i Finlands regering mist sitt förtroende.

– Vinden vände i Europa för några veckor sedan i Hamburg. Nu är det dags att ta följande steg här i Finland. Vi kan vinna detta val. Ett hopp om en bättre framtid började som en viskning i Joensuu. Nu ska budskapet höras med buller och bång på gator och torg. Varje finländare måste få veta att man inte ska förlora hoppet. Systrar och bröder ska övertygas om att allt är möjligt.