SDP linjasi viisi vaatimusta veronkierron vaikeuttamiseksi

Timo Harakka

Euroopan unionin valtiovarainministerit päättävät ensi viikon keskiviikkona veronkiertodirektiivistä. SDP evästi ministeri Stubbia ajamaan tiukempaa ja tehokkaampaa linjaa kuin mihin Suomi on ollut neuvotteluissa halukas.

Suuri valiokunta hyväksyy Suomen neuvottelutavoitteet tänään perjantaina. Valiokunnan jäsen Timo Harakka pitää suurimpana ongelmana, että Suomella ei näytä olevan mitään neuvottelutavoitteita, joita hyväksyä.

– Panama-paljastusten jälkeen hallitus vannoi toimivansa veronkiertoa vastaan. Juhlapuheita on helppo pitää, mutta todellinen tahto paljastuu EU-neuvotteluissa. Suomi on vaiti Brysselissä.

EU-alueen veronmenetys veronkierrosta on EU-komission mukaan 50-70 miljardia euroa vuodessa. EU-direktiivi esittää lukuisia keinoja monikansallisten yritysten aggressiivisen verosuunnittelun vaikeuttamiseksi. Yksi tärkeimmistä on korkovähennyskikkailun estäminen. Suomi on suhtautunut penseästi toimien tehostamiseen.

Direktiivin ohella veronkiertoa pitää estää muun muassa tuomalla omistukset päivänvaloon, edellyttämällä yrityksiltä maakohtaisia, julkisia vero- ja tulostietoja ja suitsimalla EU-maiden keskinäistä verokilpailua.

SDP:n viisi vaatimusta veronkierron vaikeuttamiseksi ovat:

1. Omistukset aidosti julki Suomessa ja maailmalla
– Ministeri Stubb on ilmoittanut kannattavansa maailmanlaajuista julkista omistajarekisteriä. Ristiriitaista onkin, että hallitus pyrkii heikentämään nykyistä avoimen omistamisen malliamme sallimalla hallintarekisteröinnin ulkomaille.

2. Suomen tiukennettava EU:n veronkiertodirektiiviä (Ecofin 24.5.16)
– EU:n minimiksi vähintään Suomen nykyinen lainsäädäntö
– Korkovähennyksen ylärajaksi 10 % korkomenoista: direktiivissä 30, Suomen laissa 25 %
– Matalan verotuksen rajaksi kiinteä 20 % efektiivinen, keskimääräinen veroaste

3. Yli 50 m € konsernien julkinen maakohtainen raportointi globaalisti
– Suomi on kannattanut nykyistä 750 miljoonan euron raportointirajaa, jolloin mm. Suomessa toimivien terveysalan konsernien ei tarvitsisi raportoida vero- ja tulostietojaan
– Tiedot yleisön saataville, Suomen kanta on epäselvä.

4. Tapaus Starbucks: EU-valtioiden vahingollinen verokilpailu kuriin
– Verotason tulee jäädä kansalliseen päätösvaltaan, mutta huomattavia huojennuksia ja poikkeuksia ei pidä sallia. Suomen on vaadittava yhtenäistä verojärjestelmää, jotta valvontavastuu ei jää yksin EU-komission valtiontukisäännösten tulkinnan varaan. Tällä hetkellä komissio ja Hollanti riitelevät siitä, perittiinkö Starbucksilta riittävästi veroa.

5. Kansalliset toimet: mm. konserniavustusten ehtoja rajoitettava
– EU-komission vertailun mukaan Suomen yhteisöverotuksessa on enemmän porsaanreikiä kuin jäsenmaiden enemmistöllä

Harmaan talouden seurantaryhmään tehoa ja tarmoa

Lisäksi harmaan talouden vastaiseen työhön on lisättävä tehoa ja resursseja. Työnsä aloittavaan parlamentaariseen harmaan talouden torjuntaan tähtäävän työryhmään SDP:llä on valmiina selkeät, Lauri Ihalaisen työryhmän rakentamat tavoitteet. Tarkastusvaliokunnan jäsen sekä harmaan talouden vastaisen ohjelman parlamentaarisen seurantaryhmänjäsen Maarit Feldt-Ranta toivoo, että työhön ryhdytään nyt todella.

– Edellisellä hallituksella oli todella kunnianhimoinen tavoite olla maailman edelläkävijämaa verovälttelyn suitsimisessa. Nykyinen hallitus ei ole osoittanut minkäänlaista intoa veroparatiisien ja verovälttelyn vastaisessa työssä, päinvastoin. Kun hallitus viime vuonna vaihtui, tippuivat kintaat tässä asiassa. Koko harmaan talouden torjuntaohjelma oltiin lopettamassa ja harmaan talouden torjuntaan varattuja määrärahoja on leikattu.

Tutustu kalvosarjaan SDP:n ohjemasta veronkierron vaikeuttamiseksi.