SDP kiristäisi suurituloisimpien verotusta

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen mukaan talouspolitiikan suuntaa on tarkistettava ensi kuun kehysriihessä. Urpilainen muistuttaa, että Suomi selviää vain ja ainoastaan kasvulla.

– Tätä ahdinkoa ei säästämällä nujerreta. Päinvastoin liian raju säästäminen vain pahentaisi tilannetta, Urpilainen huomautti puheessaan SDP:n puheenjohtajapäivillä Vantaalla lauantaina.

– Kultainen keskitie on työllisyydelle ja oikeudenmukaisuudelle paras vaihtoehto. Työllisyys tarvitsee kannustimia. SDP:llä on mahdollisuus koota palkansaajien ja pienyrittäjien allianssi työllisyyttä tukevan verolinjan taakse.

– Verorasitus on mitoitettava maksukyvyn mukaan. Niiden, joilla on runsaasti tuloja ja varallisuutta, on perusteltua osallistua nykyistä suuremmalla osuudella yhteisiin talkoisiin. Lisäksi kaikkein eniten ansaitseville, yli 100 000 euron kerholle on lisättävä määräaikainen uusi tuloveroluokka. Tämä solidaarisuusvero on yksi tavoitteemme kehysriihessä.

Urpilainen muistutti puheessaan, että vyötäkin on kyllä kiristettävä, mutta ei niin tiukalle, että kasvu ja työllisyyskehitys tukehtuvat.

– Siksi nyt on sanottava selvä ”ei” niille, jotka vaativat kasvua ja uusia työpaikkoja tukahduttavaa viiden miljardin euron sopeutusta. Sama ”ei” on sanottava myös niille, jotka tarjoavat tyhjiä lupauksia ja tekemättömyyttä eli velkaantumiskierteen syventämistä torjumalla kaikki säästöt.

– Kehysriihessä on sovittava rakenteellisista muutoksista, joilla vahvistetaan Suomen tulevaisuutta ja pienennetään kestävyysvajeeksi nimettyä pulmaamme. Tärkeintä on pidentää työuria vähentämällä työttömyyttä, erityisesti nuorten ja ikääntyneiden työttömyyttä. On myös parannettava työelämää, jossa nykyisin tuhannet suomalaiset menettävät huonon johtamisen ja huonon työkulttuurin johdosta mielenterveytensä joka vuosi.

– Ihmisiä on kannustettava työelämään. Ihmisille on annettava valinnanvapautta. Siksi vuoden 2005 eläkeuudistus on ollut menestys. Ihminen saa valita eläkeikänsä, mutta hänellä on vahva taloudellinen kannustin jatkaa työssä. Pakkokeinot eivät kuulu tähän päivään.

– Myös EVA:n johtaja esitti taannoin eläkeikään enemmän yksilöllistä liukumaa ja mahdollisuutta mitoittaa eläkettä työvuosiensa mukaan. Uskon, että työmarkkinajärjestöt tuntevat – jälleen kerran – vastuunsa ja hakevat tasapainoisen, työntekijöiden omaa valinnanvapautta kunnioittavan ratkaisukokonaisuuden.

Suomalaiseen yhteiskuntaan on palautettava kohtuus

Urpilainen otti puheessaan voimakkaasti kantaa kohtuuden arvon palauttamiseen.
– Meidän on palautettava kohtuus arvoonsa suomalaisessa yhteiskunnassa. Tarvitaan muutosta eettisempään markkinatalouteen, konkreettisia toimia reilun kilpailun ja oikeudenmukaisen talouden vahvistamiseksi. Ajoimme eurooppalaisten sosialidemokraattien yhteisen pitkäaikaisen tavoitteen rahoitusmarkkinaveron Suomen uuden hallituksen ohjelmaan. Suomi toimii aktiivisesti, jotta veroparatiisien toimintaa rajoitetaan ja kotimaassa kitkemme voimallisesti harmaata taloutta.

– Myös Finnairin toimitusjohtajan asuntokaupat antoivat väärän kuvan siitä, mikä on oikein. Omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä tarvitaan nyt uudet, selkeät ohjeet, joissa valtionyhtiöiden palkitsemisen ja henkilöstöetujen periaatteet käydään lävitse. Toivon, että yksityinen elinkeinoelämä kävisi lävitse omat eettiset periaatteensa, joilla varmistetaan, että ristikkäisistä hallinto- ja asiakassuhdejärjestelyistä päästään eroon. Näin puurot ja vellit pysyvät jatkossa erillään.